تحلیل لثه چیست؟

در پاسخ به سوال تحلیل لثه چیست؟ باید گفت، زمانی که ضخامت بافت لثه کاهش پیدا می کند و خط لثه از موقعیت و حالت طبیعی خود پایین تر می رود، یعنی فرد دچار تحلیل لثه شده است. تحلیل رفتن لثه نوعی بیماری لثه می باشد، که در آن حاشیه بافت لثه ای که دندان ها را احاطه کرده است، فرسوده می شود یا به عقب کشیده می شود و باعث نمایان شدن بیشتر دندان یا ریشه دندان می شود. تحلیل لثه می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. همچنین امکان دارد، که یک دندان یا چند دندان را درگیر کند. اولین علامت تحلیل لثه معمولاً حساسیت دندان است.

علائم تحلیل لثه چیست؟

با تحلیل رفتن لثه در فرد، ممکن است علائمی در آن بروز کند. در سطر زیر به علائم تحلیل لثه اشاره شده است:

• حساس شدن دندان ها و لثه ها در هنگام خوردن مایعات سرد و یا گرم
  • خونریزی هنگام خوردن غذا و یا خوراکی های سفت مانند گلابی و سیب
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان ها
  • متورم و یا قرمز شدن لثه ها
  • بلندتر از حد طبیعی رسیدن دندان ها
  • درد یا ناراحتی در نزدیکی خط لثه
  • کج شدن دندان ها
  • در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامت دهان و دندان، مانند تحلیل استخوان، تحرک دندان و یا حتی از دست دادن دندان شود.

دلایل تحلیل لثه

در سطر زیر به دلایل تحلیل لثه اشاره شده است:

• ژنتیک

طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد هستند که با وجود مراقبت های زیاد دندانی به صورت ارثی مبتلا به بیماری تحلیل لثه می شوند.

• بیماری های پریودنتال

بیماری های پریودنتال در اثر فعالیت باکتری در زیر خط لثه و یا اطراف لثه ایجاد می شود. فرد مبتلا شده به این بیماری در ابتدا دچار ورم و التهاب لثه شده، که به آن ژنژویت هم گفته می شود. که اگر اقدام به درمان نکنید، بیماری پریودنتال شدیدتر می شود و باعث عفونت لثه و عفونت بخش های عمقی تر لثه نیز می شود. عفونت لثه دلیل اصلی بیماری تحلیل لثه در فرد است.

• مسواک نزدن به روش درست

افراد برای این که بخواهند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند، باید به صورت روزانه و منظم دندان های خود را مسواک بزنند. اما مسواک زدن نادرست، استفاده از مسواک زبر و یا بیش از حد فشار وارد کردن به دندان در هنگام مسواک زدن، موجب تحلیل رفتن مینای دندان و آسیب رسیدن به بافت لثه می شود.

• بهداشت ضعیف دهان و دندان

علاوه بر مسواک زدن منظم به صورت روزانه برای رعایت بهداشت دهان و دندان باید از دهان شویه، نخ دندان و سایر محصولات دندان و دهان نیز استفاده کنید. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت دندان و دهان ممکن است، با گذشت زمان لثه و دندان هایتان آسیب ببیند.

• استعمال دخانیات

افرادی که محصولات دخانی و یا سیگار مصرف می کنند، بیشتر دچار مشکلات دندانی و یا تحلیل لثه می شوند. این گونه افراد حتی با مسواک زدن منظم هم بیشتر مستعد جرم دندان و یا تجمع پلاک می باشند.

• تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که زنان در طول دوره های زندگی شان دچار آن می شوند، مانند یائسگی، بارداری و…. می تواند باعث حساس تر شدن لثه ها و یا تحلیل آن ها شود.

• دندان قروچه

دندان قروچه کردن یعنی فشار بیش از حد دندان ها بر روی یکدیگر، که یک واکنش عصبی در برابر تنش های بیرونی و درونی می باشد. فشار بیش از حد وارد شدن به دندان ها، باعث تحلیل لثه نیز می شود.

• دندان ها نامرتب و کج

قرار نگرفتن مرتب دندان ها کنار یکدیگر، باعث می شود که به استخوان ها و لثه ها فشار وارد کند و در نهایت فرد دچار تحلیل لثه شود.

• پیرسینگ لب و زبان

پیرسینگ لب و زبان از مواد سخت و انواع فلز تهیه می شوند، که در صورت تماس مداوم لثه با پیرسینگ لب و زبان، بافت لثه دچار سوزش و یا سایش می شود. این موضوع باعث تحلیل رفتن لثه می شود.

نحوه درمان تحلیل لثه

زمانی که تحلیل لثه حاد نباشد، پزشک به کمک پروسه جرم گیری دندان و شستشوی عمیق دندان و دهان می تواند تارتار، پلاک و همه باکتر هایی که به زیر خط لثه نفوذ کرده اند را از بین ببرد. گاهی نیز برای از بین بردن کامل باکتری های باقی مانده، پزشک آنتی بیوتیک نیز تجویز می کند. اما اگر بیماری لثه حاد باشد و استخوان یا بخشی از بافت لثه را از بین برده باشد، فرد برای درمان نیاز به جراحی پیوند لثه دارد.

روش های پیشگیری از تحلیل لثه

در سطر زیر به روش های پیشگیری از تحلیل لثه اشاره شده است:

• برای معاینه دندان هایتان به صورت منظم هر شش ماه یک بار و یا سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • دندان هایتان را به صورت منظم دو بار در طول روز مسواک و یک بار نخ دندان بکشید.
  • هنگام مسواک زدن، برای آسیب وارد نکردن به دندان از مسواک های نرم استفاده کنید.
  • اگر پسروی لثه دارید، تعداد دفعات مراجعه به پزشک را بیشتر کنید.
  • اگر با دندان قروچه و یا داشتن دندان های کج و نامنظم دچار پسروی لثه شده اید، بهتر است در رابطه با این موضوع با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • برای مسواک زدن دندان هایتان ابتدا روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید.
  • رژیم و برنامه غذایی سالم داشته باشید.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • اگر با هر گونه تغییر در دهان خود مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال تحلیل لثه چیست؟ پاسخ داده شده است. برای این که بخواهید بروز این مشکل را کاهش دهید، بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. همان طور که در بالا گفته شد تحلیل لثه دلایل زیادی دارد، لثه فرد زمانی که دچار این مشکل می شود، دیگر به حالت طبیعی خود باز نمی گردد. اما می توانید به کمک روش های درمان، از حادتر شدن تحلیل لثه جلوگیری کنید. به همین خاطر بهتر است، در صورت بروز این مشکل سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید، تا در سریع ترین زمان به کمک روش های مختلف از عقب نشینی لثه جلوگیری کنید.