جراحی فک کرج

متخصص جراحی فک کرج

عمل جراحی فک که با نام جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، از درمان های دندانپزشکی است که به اصلاح بی نظمی دندان ها و عدم تقارن استخوان های فک می پردازد تا در نهایت عملکرد دندان ها و بایت های دندانی بهبود پیدا کند. در اغلب موارد، انجام جراحی فک منجر به تغییر حالت چهره افراد می شود. دکتر حمید قاسمی متخصص جراحی فک در کرج هستند که سالها فعالیت و تجربه ایشان نشان از تبحر بالای او است.

جراحی فک

جراحی فک و صورت چگونه است؟

معمولا برای درمان مشکلات و ناهنجاری های جدی و پیچیده فکین که با روش های ارتودنسی اصلاح نمی شوند، متخصصین ارتودنسی از روش جراحی فک کمک می گیرند. در اغلب موارد، قبل از جراحی و حتی پس از انجام آن، تا زمانی که مشکل به طور کامل بهبود پیدا کند، دستگاه ها و بریس های ارتودنسی روی دندان های فرد بیمار قرار دارند. یک روش نوین به نام ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی مخفی وجود دارد که در این روش، بریس‌ها در پشت دندان قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند. در این صورت، معمولا متخصص ارتودنسی برای مشخص کردن برنامه درمانی و انجام درمان با جراح فک و صورت، مشورت کرده و این دو فرد با یکدیگر برای درمان همکاری می کنند. بهترین زمان برای انجام جراحی فک و صورت پس از توقف رشد کامل دندان ها و فکین است. در این صورت، معمولا خانم ها در سنین 14 تا 16 سالگی و مردان نیز در سنین 17 تا 21 سالگی جراحی فک انجام می دهند.

جراحی فک چیست؟

فک دارای بخش ها و وظایف متعددی است:

فک بالا: به مرکز صورت شکل می دهد و مرزی بین سقف دهان و ناحیه بینی ایجاد می کند.
فک پایین: استخوانی است که با باز و بسته شدن دهان، برای صحبت کردن یا غذا خوردن حرکت می کند. از دندان های پایین و زبان شما حمایت می کند و همچنین به چانه و پایین صورت شما شکل می دهد.

هنگام مشاوره با یک متخصص جراحی فک، ممکن است برخی اصطلاحات پزشکی را بشنوید. مثلا ارتوگناتیک (جراحی فک) می‌تواند یکی از این کلمات باشد که به علل و درمان استخوان های فک که در موقعیت مناسب (تراز) قرار ندارند، اشاره دارد. استئوتومی، اصطلاح دیگری است که ممکن است بشنوید، که این  اصطلاح به جراحی روی استخوان های فک اشاره دارد.

سه نوع استئوتومی وجود دارد:

استئوتومی فک بالا (قسمت بالای فک): جراح، استخوان بالای دندان ها را برش می دهد و فک و دندان های بالا را به جلو حرکت می دهد تا جایی که به طور مناسب با دندان های پایینی مطابقت داشته باشند.
استئوتومی فک پایین (قسمت پایین فک): جراح، پشت دندان‌های آسیاب و استخوان فک را برش می‌دهد و فک را به سمت عقب یا جلو حرکت می‌دهد و به موقعیت جدیدی می‌رسد.
استئوتومی فک بالا و پایین (هر دو قسمت فک): جراح دو روش را برای اصلاح مسائل پیچیده صورت که هم فک بالا و هم فک پایین را درگیر می کند انجام می دهد.

نوع استئوتومی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید به بسیاری از جنبه‌های ناحیه فک شما بستگی دارد، از جمله اینکه دندان‌هایتان در هنگام بستن دهان چقدر به هم می‌رسند، فک شما چقدر جلو می‌آید، یا اینکه آیا فک چقدر عقب است. بهترین زمان برای انجام جراحی فک پس از توقف رشد کامل دندان ها و فکین است. در این صورت، معمولا خانم ها در سنین 14 تا 16 سالگی و مردان نیز در سنین 17 تا 21 سالگی جراحی فک انجام می دهند.

دکتر حمید قاسمی متخصص جراحی فک کرج هستند که ساکنین استان البرز و شهر کرج میتوانند برای رزرو نوبت ویزیت با شماره های 02634294454 – 02634293347 – 02634297800 – 09030138303 تماس حاصل نمایند.

مشکلاتی که با جراحی فک درمان می شوند

1- ناهنجاری های بایت

در اکثر موارد، ناهنجاری های بایت که از ساختار استخوان فک ناشی می شوند، توسط جراحی فک قابل درمان و اصلاح هستند. استفاده از انواع روش های درمانی ارتودنسی متحرک و ثابت و حتی کشیدن دندان از روش هایی هستند که برای اصلاح مشکلات بایت یا مال اکلوژن مورد استفاده قرار می گیرند. اما در صورتی که مشکلات و ناهنجاری های فکین به حدی پیچیده و شدید باشند که توسط این روش های درمانی اصلاح نشوند، و یا اینکه مشکلات دندان ها از ساختار فک ناشی شوند، باید از روش جراحی فک برای درمان استفاده کرد. در این صورت جراحی فک می تواند مشکلات اوربایت دندان ها، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت دندان ها را اصلاح کرده و درمان کند.

2- انحراف داشتن فک

انحراف داشتن فک و یا جلو یا عقب بودن بیش از حد هر کدام از فکین باعث ایجاد مشکلات و ناهنجاری هایی در دندان ها می شوند. در واقع، در این موقعیت معمولا بهه دلیل رشد یکی از فک ها بیش از دیگری، دو فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر تقارن ندارند. در صورتی که فک پایین جلوتر از فک بالا قرار داشته باشند، ممکن است بیمار به بیماری هایپرپلازی مندیبل مبتلا باشد که با وجود این بیماری استخوان فک پایین بیش از حد رشد کرده است. همچنین ممکن است که استخوان فک بالا عدم رشد کافی داشته باشد که این بیماری نیز با نام هایپوپلازی ماگزیلا شناخته می شود.

اما از طرفی، در صورتی که فک پایین عقب تر از فک بالا قرار داشته باشد، ممکن است استخوان فک پایین رشد کافی نکرده باشد و یا استخوان فک بالا بیش از حد رشد کرده باشد. که این مشکلات و بیماری ها نیز با نام هایپرپلازی ماگزیلا و هایپوپلازی مندیبل شناخته می شوند. همچنین، انحراف و تقارن نداشتن فک ها ممکن است به علت چندین سندرم باشد زیرا این سندرم ها باعث می شوند که یک سمت از فک رشد کافی نداشته و یا بیشتر از سمت دیگر رشد داشته باشد. در واقع، تمامی این مشکلات با جراحی فک اصلاح می شود. جلو بودن و یا عقب بودن فک ها ممکن است از سنین پایین و کودکی قابل تشخیص باشد اما معمولا متخصص ارتودنسی و یا متخصص جراحی فک پیشنهاد می کند که کودک برای انجام جراحی تا سنسن جوانی صبر کند تا رشد استخوان ها تکمیل شوند. این سن بهترین زمان برای انجام جراحی فک است. ارتودنسی کودکان تا زمان رسیدن به سن جوانی و رشد کامل استخوان های فک می توانند از ریتینرهای ارتودنسی، هدگیر ها و یا بریس های ثابت درمانی ارتودنسی استفاده کنند تا مشکلات جانبی فک نیز بهبود پیدا کند. پس از آن، بیمار می تواند طی درمان جراحی قرار بگیرد.

انحراف داشتن فک

3- ایجاد ضربه روی صورت

ممکن است طی یک حادثه ورزشی و یا حتی تصادف به صورت آسیب رسیده باشد. در این صورت، معمولا ایتخوان فک شکسته شده و به برخی دندان ها و لثه نیز آسیب های جانبی وارد می شود. در این شرایط، انجام عمل جراحی فک (بالا و پایین) بهترین گزینه برای درمان و بهبود این مشکلات و بازگشت عملکرد فک و تقارن چهره است.

4- درد بیش از حد استخوان فک

مفصل گیجگاهی فکی، مفصلی است که بین دو فک بالا و پایین قرار دارد. برای احساس این مفصل، می تواند یک انگشت خود را روی گوش هایتان قرار داده و همزمان دهان خود را باز کنید. در این صورت یک حرکتی احساس می کنید که این حرکت باید متناوب باشد و هیچ مشکلی برای تناوب آن وجود نداشته باشد. در این مواقع، اگر فک قفل کرده باشد و یا با باز کردن زیاد دهان احساس درد کنید، ممکن است به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی مبتلا شده باشید. در برخی مواقع، وجود این اختلالات منجر به تورم و تضعیف بافت های اطراف این مفصل می شود. معمولا متخصصین و پزشکان سعی می کنند تا جای ممکن از روش های غیرتهاجمی و به غیر استفاده از روش های جراحی، اینگونه مشکلات و اختلالات را درمان کنند. اما در برخی موارد اختلالات مفصل گیجگاهی فکی با استفاده از ریتینرها و بریس های ارتودنسی و محافظ های دهانی نیز درمان می شود. گرچه در مواقعی که مشکلات و اختلالات پیچیده و جدی باشد، انجام عمل جراحی فک به منظور بازگشت عملکرد فک و کاهش درد ضرورت پیدا می کند. برای آگاهی از قیمت ارتودنسی فک بالا و پایین با کلینیک دکتر حمید قاسمی، متخصص جراحی فک و صورت کرج تماس حاصل فرمایید.

5- وجود تومور ها و کیست های فک

اگر در این زمینه اطلاعات داشته باشید، احتمالا می دانید که دهان و فک افراد از بافت های متعدد و مختلفی تشکیل شده اند. بافت هایی اعم از بافت عضله، بافت استخوان، غدد و بافت مخاط از بافت های دهان و فک ها هستند. وجود این بافت ها باعث می شود که فک ها بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض خطر ایجاد تومور و یا کیست قرار بگیرند. این احتمال هنگامی که فرد بیمار سیگاری است و یا الکل مصرف می کند، افزایش پیدا می کند.

در صورتی که درون استخوان های فک و یا اطراف آنها تومور رشد کند، فرد باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلاتی مانند مال اکلوژن و نافرم شدن فک ها، در کمترین زمان ممکن برای انجام عمل جراحی و خارج کردن تومورها به متخصص مراجعه کند. در این میان، اگر تومور یا کیست موجود در استخوان فک و اطراف آن سرطانی شود، بیمار باید از روش های شیمی درمانی و پرتور درمانی برای درمان و رفع آنها استفاده کند.

تومور ها و کیست های فک

آمادگی های لازم برای انجام عمل جراحی فک

معمولا برای انجام عمل جراحی فک، مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام برخی درمان های ارتودنسی الزامی است. طول مدت زمان درمان ارتودنسی به منظور آمادگی برای انجام عمل جراحی فک، بین 12 تا 18 ماه است. پس از اتمام دوره درمانی ارتودنسی دندان ها مرتب و صاف می شوند و در این صورت برای انجام جراحی فک آماده اند. همانطور که گفته شد، در بیشتر موارد متخصص ارتودنسی و متخصص جراح فک و صورت برای انجام عمل جراحی فک بیمار و پیاده سازی یک طرح درمانی مطلوب، با یکدیگر همکاری می کنند. بخشی از برنامه جراحی فک که قبل از عمل جراحی باید انجام شود، تهیه عکس های ایکس ری و مدل هایی از دهان و دندان ها است. در این صورت، در برخی موارد، عدم تقارن فک ها و عدم قرار گیری صحیح دندان های دو فک روی یکدیگر، نیازمند تغییر شکل دندان ها، پر شدن و یا روکش است که باید قبل از عمل جراحی فک انجام شوند. برای عمل جراحی فک در کرج به کلینیک دکتر حمید قاسمی، بهترین متخصص جراحی فک کرج مراجعه کنید. برای مشاوره رایگان با شماره های 0263429445402634293347 تماس حاصل فرمایید.

روند انجام عمل جراحی فک
هزینه جراحی فک کرج

برای اطلاع از هزینه ها با شماره های مطب دکتر قاسمی متخصص جراحی فک در کرج تماس حاصل نمایید.

روند انجام عمل جراحی فک

معمولا عمل جراحی فک با دقت بسیار زیاد و در مدت زمانی طولانی انجام می شود که البته طول انجام عمل جراحی به شرایط خاص هر بیمار نیز بستگی دارد. در عمل جراحی فک استخوان فک باید اصلاح شده و عملکرد و ارتباط صحیح فک با دندان ها و سایر اعضای صورت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا بعد عمل فرد دچار مشکلات جانبی نشود. در این صورت، اگر هر یک از این عوامل به درستی کار نکند، مشکلات جدی تری برای بیمار به همراه دارد. در واقع، می توان گفت به همین دلیل زمان عمل جراحی فک طولانی است زیرا نیاز به دقت فراوان و بررسی تمامی جوانب موجود و احتمالی دارد.

برای انجام عمل جراحی فک، فرد بیمار باید به دنبال پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت باشد که پس از آن می تواند، وقت مشاوره دریافت کند. در جلسه مشاوره، بیمار مشکلات خود را با جراح درمیان گذاشته و جراح نیز بیمار را معاینه کرده و دندان ها و فکین او را به دقت بررسی می کند. در این صورت تشخیص می دهد که آیا بیمار به جراحی فک نیاز دارد یا نه. پس از آن، از فک فرد بیمار عکس های ایکس ری گرفته می شود که جراح بتواند مدل سه بعدی و حقیقی دندان ها را مشاهده کند. جراح از این مدل سه بعدی برای مشخص کردن برنامه و استراتژی جراحی فک استفاده می کند تا در روز جراحی از تحوه دقیق انجام کار اطلاع داشته باشد. در این صورت، ممکن است کد روند جراحی فک، از روز مشاوره گرفته تا زمانی که فک بیمار پس از عمل بهبود پیدا می کند، حدود چندین ماه طول بکشد. با اینکه وقت گیر بودن عمل جراحی فک ممکن است منجر به صرف نظر کردن بیمار از انجام این جراحی شود اما برای رفع برخی مشکلات انجام جراحی فک تنها راه حل موجود است. پس از انجام جراحی، قطعا عملکرد فک افزایش پیدا کرده و در کنار آن، تغییرات مثبت چهره نیز به وضوح قابل مشاهده است.

انجام عمل جراحی فک برای چه افرادی ضرورت دارد؟

قطعا انجام عمل جراحی فک باید توسط جراح فک و صورت انجام شود. هدف اصلی از انجام این جراحی، اصلاح مشکلات فک اعم از مشکلات شدید بایت یا مال اکلوژن است. قطعا این مشکلات می تواند روی فعالیت های روزانه فرد مانند صحبت کردن، جویدن و حتی آپنه خواب تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر آن، ممکن است بیمار به درد مفاصل، ناراحتی های پریودنتیت و سردرد مبتلا شود. برخی افراد به دلیل وجود برخی مشکلات نیاز به انجام عمل جراحی فک دارند. مشکلاتی اعم از:
  • وجود نواقض مادرزادی در فک
  • درد مزمن در نواحی فکین و یا در مفصل گیجگاهی فکی
  • تنفس غیرارادی از طریق دهان و یا مشکلات تنفص دهانی
  • عدم قرار گرفتن صحیح لب ها روی یکدیگر
  • ایجاد ضربه و یا آسیب به فک و صورت فرد
  • مشکل و ناهنجاری اپن بایت فکین
  • جلوآمدن فک ها
  • عقب ماندگی چانه و فک پایین
  • وجود تومور و یا کیست در فک ها و نواحی اطراف آنها

جهت دریافت نوبت از دکتر قاسمی متخصص ارتودنسی ( جراحی فک در کرج ) تماس حاصل نمایید.

تاثیر جراحی فک بر چهره

تاثیر جراحی فک بر چهره

معمولا جراحی فک تغییرات زیادی در چهره فرد ایجاد کرده و منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود. در حالت، می توان گفت که انجام جراحی فک در اغلب موارد، تغییرات زیر را در چهره فرد بیمار ایجاد می کند:

1- تغییر در کل قسمت های چهره: در روند انجام جراحی فک؛ استخوان فک توسط جراح بریده شده و بر اساس نیاز به سمت جلو یا عقب شکل می گیرد. سپس در موقعیت جدید محکم می شود و در نهایت، چهره ای کاملا جدید و متفاوت در قسمت های مختلف چهره به خصوص نیمه پایینی صورت ایجاد می شود.

2- اضافه کردن استخوان از سایر بخش های بدن: در برخی موارد، به منظور انجام عمل جراحی چانه و غک از استخوان پهلو و یا دندان ها استخوان برداشته می شود. استخوان برداشته شده به استخوان فک و در قسمت احاطه شده توسط چانه اضافه می شود. همچنین تا زمان جوش خوردن کامل از سیم های موقتی استفاده می شود تا استخوان سر جایش نگه داشته شود. جراحی فک به میزان چشمگیری طول و عرض چانه بیمار را تغییر می دهد. در این صورت، نیم رخ و تمام رخ بیمار بعد از عمل دچار تغییرات مثبت بسیاری می شود.

3- ترمیم لبخند لثه ای با جراحی فک برای اصلاح اوربایت: جراحی فک برای اصلاح اوربایت منجر به ترمیم لبخند لثه ای می گردد. در واقع جراحی فک سبب می شود که استخوان فک عقب رفته و شکل چانه تغییر پیدا کند. در این صورت چهره فرد نیز تغییر خواهد کرد.

4- بهبود ظاهر بینی های بزرگ با اصلاح اوربایت: بزرگ ترین مزیت جراحی فک تغییر ساختار حمایتی صورت است که این تغییر منجر به ایجاد ویژگی های مثبت در چهره فرد می شود. فک ها پایه و اساس ساختار قسمت های مختلف چهره اند و ایجاد تغییرات در فک قطعا منجر به تغییرات اساس در چهره و اطراف فک می شود. افرادی که بینی بزرگی دارند با اصلاح ناهنجاری اوربایت دندان ها از طریق انجام عمل جراحی فک، می توانند در بهبود چهره خود موثر باشند.

فرد بعد از انجام جراحی فک می تواند تقارن نیمه پایینی چهره، بهبود عملکرد دندان ها، بهبود تنفس، بهبود اختلالات گفتاری و افزایش اعتماد به نفس از طریق بهبود ظاهر را نتیجه بگیرد.

بسته به میزان جلو آمدگی و یا عقب رفتگی فک نسبت به موقعیت صحیحش، تغییرات چهره از تغییرات کم تا تغییرات قابل توجه پس از درمان مشاهده می شود و در این صورت، ممکن است چهره فرد بیمار به طور کامل تغییر کند. با توجه به نیاز و خواست بیمار، شکل و موقعیت چانه، بینی، دهان و هر دو فک، پس از انجام عمل جراحی فک دچار تغییرات عمده ای می شود روی بهبود خطوط و ابعاد صورت نیز تاثیر گزار است.

 

جراحی فک کرج

بهترین متخصص جراحی فک در کرج کیست؟

جراحی فک، یا همان ارتوسرجری توسط متخصص قابل انجام است. این عمل توسط جراحانی که در زمینه تکنیک های جراحی فک و دهان آموزش دیده اند، انجام می‌شود. معمولا عمل جراحی فک و صورت، توسط متخصصین ارتودنسی انجام می‌شود. جراحی فک با ارتودنسی، درمان را تثبیت می‌کند و خطر شلوغ شدن و نامرتب شدن مجدد دندان ها را کاهش می‌دهد. همچنین اینکار، انجام مجدد درمان ارتودنسی طولانی و پرهزینه را کاهش می دهد.

اول از همه این نکته را باید متذکر شد که یک متخصص فک و صورت، عمل های ایمپلنت، عمل بینی و … را انجام می‌دهد ولی یک جراح فک و صورت در مرحله ای بالاتر از متخصص فک و صورت قرار می‌گیرد. برای انجام جراحی فک در کرج باید لیستی از متخصصین جراحی فک و صورت کرج را پیدا کرده و سپس پس از تحقیقات لازم، یکی از آنها را برای انجام عمل خود انتخاب کنید. در میان این لیست متخصصین فک در کرج، دکتر حمید قاسمی را می‌توان مشاهده کرد. ایشان فارغ التحصیل از دانشگاه های امارات، فیلیپین و ژاپن هستند. از دیگر موفقیت های ایشان، دریافت بورد تخصصی ژاپن و آمریکا در سال ۲۰۱۴ است. در حال حاضر ایشان بهترین متخصص جراحی فک کرج هستند و نمونه کارهای ایشان، نشان از بالا بودن رتبه ایشان در میان رقبا است. برای آگاهی از هزینه جراحی فک در سال 1401 لطفا با شماره های 02634294454 – 02634293347 و یا تلفن همراه 09030138303 تماس حاصل فرمایید. مشاوره کاملا رایگان است.

ارتباط ارتودنسی و جراحی فک

در اکثر مواقع، بیمارانی که ناهنجاری های فک و صورت دارند، علاوه بر جراحی فک، به درمان ارتودنسی هم نیاز دارند. زمانی که جراحی فک ضروری باشد، جراحان فک و صورت با متخصصین ارتودنسی همکاری می کنند تا برنامه های درمانی جامعی را برای بیمار تهیه کنند. مهم است که به خاطر داشته باشید که نیازهای درمانی هر فرد متفاوت است. بنابراین، اگر می خواهید بهترین نتایج را داشته باشید، همیشه توصیه های درمانی ارتودنتیست خود را دنبال کنید.

ارتودنسی جراحی یک تلاش مشترک بین دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت است. ما با هم کار خواهیم کرد تا یک برنامه درمانی عالی برای شما ایجاد کنیم تا دندان های شما را با جراحی به موقعیت ایده آل خود برسند. برای اطلاع از اینکه آیا کاندید مناسبی برای جراحی فک و صورت هستید، لطفاً یک قرار ملاقات با دکتر حمید قاسمی، متخصص جراحی فک و ارتودنسی بگذارید.

عمل جراحی فک که با نام جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، از درمان های دندانپزشکی است که به اصلاح بی نظمی دندان ها و عدم تقارن استخوان های فک می پردازد تا در نهایت عملکرد دندان ها و بایت های دندانی بهبود پیدا کند. در اغلب موارد، انجام جراحی فک منجر به تغییر حالت چهره افراد می شود.

ناهنجاری های بایت، انحراف داشتن فک، ایجاد ضربه روی صورت، درد بیش از حد استخوان فک، وجود تومور ها و کیست های فک از جمله مشکلاتی هستند که با جراحی فک قابل درمان است..

معمولا برای انجام عمل جراحی فک، مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام برخی درمان های ارتودنسی الزامی است. طول مدت زمان درمان ارتودنسی به منظور آمادگی برای انجام عمل جراحی فک، بین 12 تا 18 ماه است. پس از اتمام دوره درمانی ارتودنسی دندان ها مرتب و صاف می شوند و در این صورت برای انجام جراحی فک آماده اند.

دکتر حمید قاسمی از بهترین جراحان فک کرج هستند. علاوه بر این ایشان از معدود متخصصین ارتودنسی در ایران هستند که با استفاده از تکنیک ارتودنسی MEAW می‌توانند بسیاری از ناهنجاری‌های فکی را بدون نیاز به جراحی فک درمان کنند.

2 پاسخ
    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      حتما باید معاینه بشید تا متناسب با نوع و شدت ناهنجاریتون به همراه عکس های رادیوگرافی روش درمان مشخص بشه.

دیدگاه ها غیر فعال است.

‫5/5 ‏‫(29 نظر)‬