ارتودنسی و بارداری

خانم های باردار در دوران بارداری محدودیت هایی خواهند داشت که باعث میشود این سوال در ذهن آنها به وجود بیاید، که ارتودنسی و بارداری امکان پذیر هست یا خیر؟

در دوران بارداری یک سری بایدها و نبایدها برای افراد باردار وجود دارد، که خوشبختانه ارتودنسی جز نباید ها نمی باشد و منعی برای افراد باردار ندارد. اما نکاتی در این باره وجود دارد که در صورت رعایت مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارتودنسی در دوران بارداری منعی ندارد ولی چنانچه بیمار قصد باردار شدن را دارد بهتر است اول این دوره را تمام کند، سپس درمان ارتودنسی رو شروع کند. ولی چنانچه در حین درمان ارتودنسی بیمار باردار شود هیچ منعی برای ادامه درمان و به اتمام رسیدن درمان ارتودنسی ندارد.

بیشتر بدانید: متخصص ارتودنسی نامرئی کرج

آیا ارتودنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

انجام یا ادامه ارتودنسی در دوران بارداری کاملا بی خطر میباشد. در صورتی که شما متخصص ارتودنسی خود را از این شرایط آگاه سازید تا متناسب با شرایط در هنگام ایجاد برنامه درمانی خود این تغییرات رو در نظر بگیرد. در کنار متخصص ارتودنسی با پزشک زنان و زایمان خود نیز در خصوص درمان ارتودنسی مشورت بگیرید تا تیم پزشکی از مراقبت هایی که باید انجام بشه آگاه باشند‌، زیرا در این دوران رویکردهای مراقبتی با افراد غیر باردار متفاوت می باشد. بنابراین بهتر است به یک متخصص ارتودنسی در کرج که بسیار باتجربه و کاربلد باشد، مراجعه کنید تا احتمال خطا و اشتباه نزدیک به صفر برسد.

همچنین این دوران دندان و دهان را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و در این قسمت ها تغییراتی را به وجود خواهد آورد. تغییرات این دوره به دلیل مشکلات هورمونی و عدم تعادل آن به دلیل شکل گیری و رشد جنین به وجود می آید. با تغییرات هورمونی میزان پلاک و باکتری افزایش پیدا می کند و باعث بروز بیماری لثه و یا پریودنتال میشود.

تغییرات دهان و دندان زنان باردار

التهاب لثه از مواردی می باشد، که خانم های باردار در این دوران به آن دچار میشوند. به طور کلی به علت تغییرات هورمونی و متابولیسم و تحلیل لثه در خانم های باردار امکان بروز مشکلاتی از قبیل التهاب لثه، افزایش شیوع پوسیدگی دندان، تغییرات غیر قابل پیش بینی از روند تحلیل و تشکیل استخوان (به علت اختلالات غیر قابل پیش بینی در مکانیزم جذب ویتامین دی و سیکل رزرو کلسیم).

تاثیرات داروهای استفاده شده در زمان بارداری به روی حرکات دندان ها و همچنین به علت امکان به حداقل رسیدن همکاری بیماران ارتودنسی در زمان بارداری (همکاری در استفاده از پلاک های ارتودنسی متحرک، الاستیک ها، دستگاه های خارج دهانی، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دستگاه های ارتودنسی).

اقدامات خاص برای انجام ارتودنسی در بارداری

انجمن ارتودنسی آمریکا پیشنهاد می کند این درمان در حین بارداری انجام نشود و چنانچه بیمار در حین درمان به صورت اتفاقی باردار شدند ملاحظات خاص در رابطه با ادامه درمان اعمال گردد، تا این دوره به پایان برسد و ادامه اقدامات ارتودنسی که با دوره بارداری مغایرت دارد بعد از اتمام  این دوره انجام شود. یکی از این اقدامات عکسبرداری یا رادیوگرافی می باشد.

برای تعیین روند درمان و اعمال اقدامات لازم در جهت ارتودنسی مخفی یا معمولی، متخصص نیاز به عکس های رادیوگرافی بیمار دارد. عکس برداری یا رادیوگرافی به دلیل استفاده از اشعه ایکس برای مادر و جنین خطرناک میباشد. پس لازم هست عکسبرداری های لازم قبل یا به بعد از بارداری موکول شود.

ارتودنسی کودکان کرج

علت پوسیدگی دندان در بارداری

خانم های باردار به دلیل مصرف مواد قندی بیشتر دندانهایشان بیشتر در معرض پوسیدگی قرار خواهد گرفت و در این دوران محیط دهان فرد باردار بیشتر اسیدی خواهد بود و این امر احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. با مشورت با متخصص دندانپزشک خود از محلول های شست و شو دهان و دندان مناسب که برای جنین مضر نباشد را مصرف کنید و بیشتر از قبل به مراقبت از دندان ها و دهان و لثه خود توجه کنید.

در صورت نیاز فرد به جراحی فک حین درمان ارتودنسی نیز ملاحظاتی وجود دارد، که جراحی فک باید بعد از به پایان رسیدن دوران بارداری صورت گیرد. جراحی فک کرج توسط دکتر متخصص حمید قاسمی، با هزینه مناسب و قابلیت اقساط قابل انجام است.

علت انجام ندادن درمان های دندانپزشکی در بارداری

در بعضی موارد از کیس های درمانی در حین درمان نیاز به کشیدن دندان می باشد که در صورت باردار بودن فرد درمان خود را باید تا پایان این دوران به تعویق بیاندازد. زیرا هنگام کشیدن دندان از مواد بی حس کننده استفاده خواهند کرد که در صورت استفاده سلامت نوزاد را به خطر خواهد انداخت.

هنگام نشستن فرد باردار روی یونیت دندان پزشکی نیز نکاتی باید توجه شود. خوابیدن فرد باردار روی یونیت مخصوصا در سه ماه سوم بارداری به علت وارد شدن فشار به جنین مشکل خواهد بود.

در این دوران خانم های باردار سعی کنند انجام درمان ارتودنسی خود را به تعویق بیاندازند و اگر حین درمان ارتودنسی باردار شدند تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را به طور صحیح انجام دهند و با متخصص زنان و متخصص ارتودنسی خود مشورت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از قیمت ارتودنسی 1401 کرج با شماره های 02634294454 و یا 02634293347 تماس بگیرید.

‫5/5 ‫(1 نظر)