درمان انحراف فک

.

درمان انحراف فک بدون جراحی

معمولا در سنین جوانی و بزرگسالی و حتی بعد از بلوغ جنسی، ناهنجاری های فکی متوسط تا شدید توسط درمان ارتودنسی و جراحی فک قابل درمان است. با این حال، در برخی موارد و در صورتی که مشکلات و ناهنجاری های دندان ها جدی و تشدید نشده باشد، درمان ارتودنسی بدون جراحی فک نیز امکان پذیر است.

معمولا بسته به خواسته بیمار از نتیجه درمان، دستگاه های و وسایل درمانی و البته توانایی و مهارت متخصص ارتودنسی، درمان ارتودنسی بدون جراحی فک توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود و ممکن است نتیجه مطلوب داشته باشد. در حالی که ارتودنسی بدون جراحی فک می تواند دندان های شما را صاف کرده و بایت را بهبود بخشد، مشخصات صورت و زیبایی ظاهری شما عمدتاً بدون تغییر باقی می ماند. هرگونه عدم تقارن صورت از قبل، مانند انحراف چانه یا بینی، بدون مداخله جراحی قابل اصلاح نیست.

.

مشکلات فک کج و نامتقارن

داشتن فک کج و نامتقارن می تواند روی سلامت دندان های فرد و زیبایی چهره او تاثیرگذار باشد. در این صورت، برخی از افراد بزرگسال هستند که فکشان در موقعیت صحیح قرار نداشته و یا فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر نامتقارن هستند. در این مواقع، افرادی که فک غیر صاف و نامتقارن دارند، معمولا از مشکلاتی مانند سردرد، درد گردن و فک، قفل شدن و یا تغییر محل فک ها، دندان قروچه یا همان ساییده شدن و فشرده شدن دندان ها روی یکدیگر، مشکلات ناشی از ناهنجاری های فکی گیجگاهی، فشار به سر و گردن و حتی تغییر در ساختار صورت رنج می برند. همچنین تمامی این موارد انحراف فک می توانند باعث پیری زودرس در فرد شوند.

موقعیت صحیح فک پایین

شاید این سوال برای شما نیز پیش اماده باشد که موقعیت صحیح فک پایین کجاست؟ معمولا در دندانپزشکی از روش های بروز و فناوری های متنوع برای تعیین موقعیت صحیح فک ها استفاده می شود. فناوری هایی مانند کامپیوتر، اعمال الکترود روی ماهیچه ها، حدس زدن، آزمایش با استفاده از دندان ها مصنوعی و روش هایی از این جمله، از روش های تعیین موقعیت فک ها هستند. همچنین در برخی کلینیک های دندانپزشکی نیز از یک سری ابزار به خصوص برای تعیین وضعیت صحیح فک ها استفاده می شود. در این صورت، استفاده از این روش ها و ابزار، به متخصص ارتودنسی کمک می کند تا قبل از آغاز درمان، وضعیت صحیح فک ها را بررسی کنند. علاوه بر تمامی این موارد، یک سری ابزارهای شبیه سازی در کلینیک های مجهز دندانپزشکی و ارتودنسی موجود هستند که احساس داشتن بهترین موقعیت فک را در بیمار ایجاد کرده و بیمار با استفاده از این ابزارها، دردهای ناشی از اختلالات فکی گیجگاهی، صدای موجود در فک ها، بیرون آمدن ناگهانی فک و قفل شدن فک ها را تجربه می کنند. با تجربه این درد قطعا بیماران درمان ارتودنسی را برای اصلاح مشکلات فکی انتخاب می کنند.

درمان انحراف فک بدون جراحی

.

درمان نامتقارن بودن فک ها

فک صاف یک ظاهر طبیعی دارد اما فک ناصاف در کنار اینکه ظاهر طبیعی دارد، به نظر کج است. با وجود فک ناصاف بیمار علائمی مانند خروپف، مشکلات تکلم و واضح نبود گفتار، پیری زودرس و فرورفتگی ساختار صورت را تجربه می کند. در این صورت، تمامی بیماران در صورتی که مشکلات شدید و ناهنجاری های پیچیده فکی نداشته باشند، می توانند به منظور درمان ناصاف بودن دندان ها درمان ارتودنسی بدون جراحی فک را انجام داده و ساختار چهره خود را بهبود ببخشند.

برخی از مشکلات هستند که به دلیل نامتقارن بودن فک ها ایجاد می شوند. در این صورت فرد ممکن است بتواند بدون انجام جراحی فک، مشکل نامتقارن بودن آنها را تنها با درمان ارتودنسی اصلاح کند. درمان ناصاف بودن دندان ها با کمک فناوری های پیشرفته دندانپزشکی در کمترین زمان ممکن انجام می شود. و در اغلب موارد به جراحی فک نیاز نیست. زیرا تنظیمات اصلاح فک با ارتودنسی با روش اصلاح بایت معمولا تکمیل می شود. دو روش ارتودنسی کلاسیک و ارتودنسی لینگوال می‌تواند در متقارن کردن فک و تراز کردن دندان ها کمک کند. لازم به ذکر است که ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندان به دلیل نیاز به دقت بیشتر، به یک متخصص باتجربه نیاز دارد.

مزایای درمان کجی فک

.

با بازگشت فک ها به وضعیت صحیحشان :

  • چهره بیمار جوان تر و زیباتر به نظر می رسد.
  • علاوه بر آن، گفتارش بهبود پیدا کرده و واضع تر می شود.
  • همچنین کیفیت خواب نیز افزایش پیدا کرده
  • و مشکلات تنفس دهانی درمان می شود.
  • در صورتی که بیمار با هضم غذا مشکل داشته باشد، درمان ارتوودنسی مشکلات هضم غذا را نیز در بیمار اصلاح کرده و درمان می کند.
  • از طرفی، در صورتی که دندان های فک پایین و بالا به درستی روی یکدیگر قرار نگیرند، بیمار با مشکلات و بیماری هایی مانند سردرد و درد فک روبرو می شود. در این موارد، معمولا در این شرایط بیمار تصور می کنند که سردردشان به علت عفونت در سینوس ها است زیرا اغلب با ناهنجاری ها و مشکلات فک آشنایی ندارند. در این صورت، اگر بیماران مشکلات فک خود را درمان کنند، سردرد و درد فکشان نیز از بین می رود.

درمان ارتودنسی بدون جراحی فک

معمولا خواسته اکثر بیماران انجام درمان ارتودنسی بدون عمل جراحی است. معمولا طبق نظریه اکثر متخصصین، امکان انجام درمان ارتودنسی بدون جراحی فک در بزرگسالان امکان پذیر نیست. زیرا معمول مشکلات و ناهنجاری های فکی در ارتودنسی بزرگسالان با جراحی فک درمان می شود و در با توجه به اینکه رشد فک و دندان ها در سنین بزرگسالی متوقف شده است، امکان اصلاح رشد فک در بزرگسالان بدون جراحی وجود ندارد.

معمولا در بزرگسالان جراحان فک و متخصصین ارتودنسی برای اصلاح و درمان و اصلاح مشکلات و ناهنجاری های فک دو راه حل را به بیمار پیشنهاد می دهند:

  1. استفاده از درمان ارتودنسی کاموفالاژ یا ارتودنسی جبرانی که معمولا در این روش ارتودنسی از جراحی نی استفاده می شود و بیماران بزرگسالان می توانند با این روش درمانی اکثر مشکلات دندان ها و ناهنجاری های فک خود را برطرف کنند.
  2. انواع روش های ارتودنسی که با انجام عمل جراحی فک همراه است.

معمولا درمان ارتودنسی بدون جراحی فک زمانی انجام می شود که مشکل و ناهنجاری موجود در فک بیمار شدید و جدی نباشد. معمولا متخصصین ارتودنسی برای انجام درمان های ارتودنسی روش های مختلفی را برای بیماران ارائه می دهند:

1. درمان ارتودنسی پیشگیرانه

اکثر کودکان می توانند در سنین 8 تا 9 سالگی از درمان ارتودنسی پیشگیرانه استفاده کنند. در این صورت، معمولا توصیه می شود که والدین کودکان خود را در ابتدای سن 7 سالگی نزد متخصص ارتودنسی ببریند و متخصص ارتودنسی با معاینه دندان های کودک می تواند مشکلات و ناهنجاری های موجود در دندان ها و فکین را تشخیص دهد. در این صورت، متخصص ارتودنسی است که تشخیص می دهد آیا کودک به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا نه.هدف اصلی درمان ارتودنسی پیشگیرانه، جلوگیری از پیشرفت مشکلات فک و دندان های کودک است. در این صورت می توان با ارائه روش های درمانی ساده ارتودنسی و در مدت زمان کودتاه تر از بروز مشکلات و ناهنجاری های پیچیده و حدی در سنین بالا جلوگیری کرد. برخی از مشکلات و ناهنجاری هایی که توسط درمان ارتودنسی پیشگیرانه اصلاح می شوند؛ عبارتند از:

  • شل شدن و یا افتادن زودتر از موعد دندان های شیری کودک
  • جلو آمدن بیش از حد دندان های ثنایا در کودکان
  • جلوتر قرار گرفتن دندان های ثنایای فک پایین از دندان های بالایی
  • کمتر بودن قوس فکی دندان های بالایی نسبت به دندان های پایینی
  • انحراف چانه در هنگام قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر و یا بدفرمی چانه در هنگام بستن دهان
  • ادامه پیدا کردن عادت مکیدن انگشت شصت و یا پستونک پس از پنج سالگی در کودکان

در این صورت، والدین هر یک از مشکلات و علائم بالا را در کودکان خود مشاهده کردند، باید در اولین فرصت ممکن کودک را نزد متخصص ارتودنسی ببرند. در صورت تمایل به آگاهی از هزینه سیم کشی دندان کرج فرزندان خود، با کلینیک دکتر حمید قاسمی تماس بگیرید.

2. درمان ارتودنسی دو مرحله ای

درمان های ارتودنسی دو مرحله ای معمولا پیچیدگی بیشتری دارند و باید با دقت بیشتری انجام شوند. در اغلب موارد درمان ها ارتودنسی دو مرحله در کودکان و در سنسن پایین انجام می شوند. در واقع، افرادی که از درمان ارتودنسی دو مرحله ای استفاده می کنند نیازی به کارکردن روی دندان ها ندارند و در این صورت متخصص ارتودنسی تلاش می کند وضعیت استخوان های فک را بهبود ببخشد.

در این روش، درمان ارتودنسی در دو مرحله انجام می گیرد و در هر مرحله روی قسمت های مختلفی از فک درمان های تخصصی صورت می گیرد. مرحله اول، برای انجام کارهای ارتودنسی به منظور توسعه و بهبود فک با توجه به وضعیت استخوان صورت است. معمولا در این افراد به دلایل مختلف مشکلات و ناهنجاری های خاصی ایجاد می شوند که نیاز به اصلاح و درمان دارند.

در مرحله دوم درمان نیز درمان ارتودنسی کلاسیک برای فرد انجام می شود و معمولا تمامی فعالیت ها روی دندان ها انجام می شوند. با توجه به وضعیت استخوان فک افراد، دندان ها به صورت نامنظم شلوغ قرار دارند و در این صورت نمی توانند عملکرد طبیعی داشته باشند.

در نتیجه، متخصص ارتودنسی با استفاده از بریس های و دستگاه های ارتودنسی، دندان ها را در موقعیت صحیحشان قرار داده و آنها را محکم می کند. به علت پیچیده بودن درمان، اصلاح  دندان ها و فکین فرد در دو مرحله انجام می شود و به همین دلیل، مدت درمان طولانی تری دارد.

3. درمان ارتودنسی کلاسیک

این روش درمان ارتودنسی بسیار رایج است و از زمان های قدیم متخصصین ارتودنسی از این روش درمانی برای ترمیم دندان ها و مرتب کردن آنها استفاده می کرده اند. در روش ارتودنسی ثابت، فاصله بین دندان ها، شیب مناسب و نحوه قرار گیری دندان ها روی یکدیگر اصلاح می شود. معمولا به منظور انجام این درمان از باندهای الاستیک و یا فلزهای مخصوص استفاده می شود که این ابزار، باعث ایجاد فشار روی دندان ها شده و به مرور زمان آنها را به موقعیت صحیحشان بازمی گردانند.

معمولا در درمان ارتودنسی کلاسیک تنها با استفاده از اهرم فشار و همچنین با تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی دندان ها با استفاده از بهترین طرح درمانی در مدت زمان مطلوب در حالت صحیحشان قرار می گیرند. بنابراین لازم است که به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه فرمایید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

درمان ارتودنسی کلاسیک در تمامی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا طول مدت درمان در این روش به طرح برنامه درمانی در کنار پیچیدگی و جدی بودن مشکلات و ناهنجاری های دندان ها و فکین بستگی دارد.

4. درمان ارتودنسی با مراقبت از دندان ها

زمانی که به هر علتی دندان های فرد ایراد پیدا می کنند و عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند، متخصص ارتودنسی علاوه بر انتخاب یک طرح برنامه صحیح ارتودنسی باید روش های مراقبت از دندان ها و دستگاه های ارتودنسی را نیز به بیمار آموزش دهد. در حقیقت، زمانی که یک دندان پوسیده و خراب می شود، با ایجاد هرگونه فشار ممکن است که از جا شکسته شده و یا از جای کنده شوند. در این شرایط، اعمال فشار و استفاده از روش های درمانی ارتودنسی کلاسیک باعث تشدید مشکلات دندان ها می شود و به مرور زمان دندان ها از بین می روند.

انجام درمان ارتودنسی همراه با مراقبت از دندان ها باعث می شود که کارهای پزشکی روی دندان ها دو جنبه متفاوت داشته باشند. در قسمت مراقبت از دندان ها، درمان های عمومی دندانپزشکی روی دندان ها و فکین انجام شده و کلیه نقص های موجود در دندان ها وفک های فرد بیمار به کمک راه های درمانی دندانپزشکی عمومی درمان می شوند. در قسمت دیگر درمان که همان درمان ارتودنسی است، دندان ها صاف، مرب و ردیف می شوند و در موقعیت صحیحشان قرار می گیرند.

در صورتی که متخصص ارتودنسی دارای مهارت کافی باشد، این دو مرحله را همزمان با هم انجام می دهد. در غیر این صورت، فرد بیمار ابتدا باید برای درمان های عمومی به دندانپزشک مراجعه کرده و برای درمان ارتودنسی خود نزر متخصص ارتودنسی برود.

5. درمان ارتودنسی با جراحی فک

در برخی موارد پیچیده و مشکلات جدی، درمان ارتودنسی متحرک و ثابت به تنهایی روی اصلاح دندان ها و وضعیت سلامت آنها پاسخگو نیست. در این صورت فرد باید روی فک و یا دندان های خود عمل جراحی فک انجام دهد تا بتواند از ارتودنسی یک نتیجه مطلوب و طولانی مدت داشته باشد.

در شرایط ویژه، در حالی که فرد از درمان ارتودنسی استفاده می کند، متخصص ارتودنسی با استفاده از پیچ های کوچکی یک تکیه گاه موقت برای حرکت بهتر دندان ها ایجاد می کند. این پیچ یا ایمپلت در داخل دهان فرد قرار می گیرد و مانند یک اهرم باعث حرکت دندان ها به سمت موقعیت صحیحشان می شود. متخصصین ارتودنسی معمولا برای جراحی فک و دندان ها آموزش می بینند و می توانند همزمان با انجام درمان ارتودنسی پیچ ها را نیز در موقعیت صحیح نصب کنند.

اما در موارد پیچیده و جدی در صورتی که متخصص ارتودنسی مهارت لازم برای انجام جراحی فک را نداشته باشد، جراح فک با متخصص ارتودنسی برای درمان ارتودنسی فرد بیمار همکاری می کنند. دکتر حمید قاسمی، متخصص جراحی فک کرج با سالها تجربه است. برای مشاهده نمونه درمان ارتودنسی روی لینک مقابل کلیک کنید.

6. درمان ارتودنسی بدون جراحی فک

معمولا انجام درمان های ارتودنسی در افراد بزرگسال با جراحی فک همراه است. در این صورت، زمانی متخصص ارتودنسی از درمان ارتودنسی بدون جراحی فک استفاده می کند که مشکل و ناهنجاری موجود شدید و پیچیده نباشد. علاوه بر آن، در صورتی که هدف بیمار تنها بهبود ظاهر دندان ها و مرتب کردن نسبی دندان ها باشد، از روش های درمانی ارتودنسی بدون جراحی فک استفاده می شود. در این روش، متخصص ارتودنسی بدون عمل جراحی فک، دندان های بیمار را مرتب کرده و می تواند تا حدودی ناهنجاری های موجود را نیز برطرف کند.

11 پاسخ
  1. متین شاهرودی
    متین شاهرودی گفته:

    سلام. من هم مشکل انحراف فک دارم و باید جراحی کنم اما شرایطی دارم که نمیتونم نقدی هزینه رو پرداخت کنم.امکان پرداخت قسطی هست؟

    • دکتر حمید قاسمی
      دکتر حمید قاسمی گفته:

      سلام بله امکان پرداخت قسطی برای تمامی خدمات در مطب ما وجود داره. برای درمان انحراف فک شما هم همینطور

  2. مهرداد
    مهرداد گفته:

    سلام آقای دکتر.من 17 سالمه و انحراف فک و جلو امدگی فک پایین دارم ولی تا الان دکتر نرفتم. راه حل شما چیه؟ چکار باید بکنم؟

    • دکتر حمید قاسمی
      دکتر حمید قاسمی گفته:

      سلام لطفا یکبار نوبت بگیرید برای مطب تا بصورت حضوری معاینه بشید. باتوجه به تکنولوژی عصر حاضر، امکان درمان برخی از ناهنجاری های فک و دندان بدون جراحی هست.

  3. مسعود صالحی
    مسعود صالحی گفته:

    سلام . دندانهای پایین من به سمت راست منحرف شده به همین دلیل فکم کج نشون داده میشه درمان بدون جراحی امکان پذیره؟

    • دکتر حمید قاسمی
      دکتر حمید قاسمی گفته:

      سلام لطفا یک وقت حضوری برای معاینه بگیرید تا شرایطتون رو بررسی کنیم. بسته ب میزان انحراف و سن شما، احتمال دارد با ارتودنسی مشکل شما حل شود.

  4. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    سلام اقای دکتر. یک سوال داشتم. انحراف فک تقریبا شدید رو میشه بدون جراحی فک درمان کرد؟

    • دکتر حمید قاسمی
      دکتر حمید قاسمی گفته:

      سلام شما بابد بصورت حضوری معاینه بشید تا میزان انحراف فک و همچنین شرایط دیگ شما بررسی بشه تا ببینیم امکان اصلاح موقعیت فک بدون جراحی برای شما امکان پذیره یا خیر.

  5. F.tavakoli
    F.tavakoli گفته:

    سلام من چهار سال بخاطر دندونام که کج بودن ارتودنسی کردم ولی وقتی که ارتودنسی ها رو دراوردم بعدش متوجه شدم که فکم یکم کج شده ایا نیاز به ارتودنسی مجدد هست یا میشه بدون ارتودنسی هم درمانش کرد؟؟؟

  6. tavakoli
    tavakoli گفته:

    سلام من چهار سال بخاطر دندونام که کج بودن ارتودنسی کردم ولی وقتی که ارتودنسی ها رو دراوردم بعدش متوجه شدم که فکم یکم کج شده ایا نیاز به ارتودنسی مجدد هست یا میشه بدون ارتودنسی هم درمانش کرد؟؟؟

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      ارتودنسی یک درمان هست و برای تشخیص و انتخاب روش درمان یک سری لازمه وجود داره که یکی از اون‌ها معاینه شماست.

دیدگاه ها غیر فعال است.

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید

‫4.5/5 ‏‫(8 نظر)‬