به طور معمول، دندانپزشک کودک اولین کسی است که با دندان های کودک تماس فنی دارد، بنابراین نقش او از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، دندانپزشک کودک از دندان های در حال رشد کودک دانش لازم را دارد تا خانواده –کودک را در مورد بهترین ابزار برای پیشگیری از مشکلات آینده راهنمایی کند.

اهمیت ارتودنسی کودکان

اهمیت ارتودنسی کودکان

ارتودنتیست کودکان و نقش آن

متخصص ارتودنسی کودکان دوره های آموزش فنی و علمی را گذرانده است که او را قادر می سازد تا با مشارکت والدین کودک، مشکلات دهان و دندان از نوزادان تا نوجوانان را تشخیص، پیشگیری، درمان و کنترل کند. از این نظر، مشهودترین کارهای ارتودنتیست کودکان را می توان موارد زیر عنوان کرد:

  • ارائه راهنمایی به والدین کودکان در مورد بهداشت دهان و دندان کودکان خردسال.
  • آگاهی و آموزش عادات خوب دندانپزشکی به کودکان خردسال؛.
  • تشخیص انحرافات احتمالی با عواقب بر روی ساختارهای دندانی.
  • شناسایی عوامل خطر و توسعه راهبردهای پیشگیرانه؛
  • ارجاع بیمار به خدمات تخصصی دندانپزشکی خوب، با توجه به مشکلی که نیاز به درمان دارد.

اولین مراجعه به دندانپزشک حول و حوش ظاهر اولین دندان های کودک توصیه می شود. اگر چه ممکن است به نظر زودهنگام و غیر ضروری به نظر برسد که فرزندتان را برای معاینه ببرید، ولی این امکان وجود دارد که در دراز مدت در هزینه ها و دردسرهای بیشتر صرفه جویی کنید.

مواردی وجود دارد که در آن دندان‌های شیری در سنین پایین بی‌نظمی‌های قابل مشاهده ای را نشان می‌دهند که اغلب نشانه‌ای از عیوب آینده است که ممکن است در دندان‌ها رخ دهد. بنابراین، اغلب لازم است هم دندانپزشک اطفال و هم متخصص ارتودنسی داشته باشید، زیرا راه های متعددی برای تشخیص و اصلاح عیوب در اوایل دوران کودکی وجود دارد. این به این دلیل است که تشکیل استخوان و دندان های کودک هنوز در حال پیشرفت است و در نتیجه به راحتی می توان آن را تغییر داد. از این طریق می‌توان به اصلی‌ترین روش ارتباط ارتودنسی و دندانپزشکی اشاره کرد: پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده در کودکان.

مراقبت از کودکان باید به روشی متفاوت از بزرگسالان انجام شود، معمولاً لازم است دندانپزشک کمی بازیگوش تر باشد تا کودکان را به اندازه کافی برای انجام این عمل آرام کند. توصیه می کنیم به دلیل اهمیت ارتودنسی کودکان و نیاز به مهارت های پیشرفته برای برقراری ارتباط با کودکان، به بهترین متخصص ارتودنسی کرج یا تهران مراجعه کنید.

دندانپزشک و متخصص ارتودنسی با هم کار می کنند

ارتودنسی کودکان در مرحله دندان شیری شروع می‌شود، زیرا در این زمان متخصص ارتودنسی می تواند عملکردی مانند کراس بایت یا اپن بایت را شناسایی کند. برخی از راه حل ها شامل سایش دندان بدون درد یا افزودن دندان است. اینها جایگزین های درمانی برای کودکان 2 تا 5 ساله هستند.

زمانی که تغییر در اکلوژن وجود دارد، انتظار همیشه بدترین گزینه است. متخصص ارتودنسی به کودکان در درمان مناسب کمک خواهد کرد. تصمیم گیری نادرست در این مرحله تشخیصی می تواند درمان را در دوران کودکی یا نوجوانی پیچیده تر و طولانی تر کند. تشخیص مال اکلوژن در صلاحیت متخصص ارتودنسی کودکان است و شامل معاینه بالینی کامل کودک است.

ارتودنسی کودکان و نقش آن در کنار دندانپزشکی کودکان

درمان ارتودنسی در کودکان خردسال به عنوان ارتودنسی پیشگیرانه شناخته می شود که می توان آن را در کودکان 6 یا 7 ساله شروع کرد. در آن سن، دندان ها در حال رشد هستند و استخوان فک هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، بنابراین در این زمان درمان برخی از مشکلات آسان تر است. دکتر حمید قاسمی بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در کرج است که سالها تجربه در زمینه ارتودنسی کودکان دیده است.

لزوماً تمام مشکلاتی که توسط دندانپزشک اطفال مشاهده می شود نباید با ارتودنسی پیشگیرانه درمان شوند. دو مشکلی که نیاز به مداخله اولیه دارند، کراس بایت و اوربایت هستند. نیش متقاطع می تواند باعث رشد نامنظم فک شود. «دندان‌های بیرون زده» روی گزش‌ها می‌توانند راحت‌تر شکسته شوند، یعنی تیم پزشکی می‌تواند آن‌ها را ارزیابی کند تا شدت واقعی مشکلات را درک کند و آن را درمان کند.

ارتودنسی پیشگیرانه، اغلب مرحله اول است. ممکن است نیاز به درمان های ارتودنسی دیگر را در سال های بعدی منتفی نکند، اما ممکن است پیچیدگی مرحله دوم درمان را به حداقل برساند. مرحله دوم زمانی شروع می شود که تمام دندان های دائمی در سنین 12 تا 14 سالگی ظاهر شوند. مرحله دوم مدت زمان کوتاه تری خواهد داشت، زیرا اصلاحات کوچک تری باید انجام شود. در این مرحله مشکلات رشد فکی اصلاح می شود. درمان زودهنگام ارتودنسی می تواند از مشکلات جدی دندان و فک جلوگیری کند و همچنین می تواند درمان را کوتاه تر و کمتر کند.

لینک های مفید: تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

لینک های مفید: متخصص ارتودنسی بزرگسالان کرج

لینک های مفید: ارتودنسی لینگوال چیست؟

لینک های مفید: مزایای ارتودنسی نامرئی