چگونه از دندان های کودک خود محافظت کنیم؟

والدین و فرزندان دوست دارند هنگام لبخند زدن به دوربین زیبا به نظر برسند. در حالیکه والدین می دانند چگونه از دندان های خود مراقبت کنند اما شاید روش های مراقبت از دندان های کودکان خود را بلد نباشند. مراقبت از دندان در نوزادان، کودکان نوپا و کودکان زیر 10 سال اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله چند توصیه مهم برای محافظت از دندان های کودکان از زبان دکتر قاسمی، بهترین متخصص ارتودنسی کرج بیان شده است.

محافظت از دندان های کودک

مراقب از دندان نوزادان

  • پس از شیردهی، لثه ها را با یک دستمال گرم و مرطوب پاک کنید. زمانی که کودک شروع به رشد دندان های خود می کند نیز می توان این کار را انجام داد.
  • از خواباندن نوزادان بلافاصله پس از تغذیه، چه در دوران شیردهی و چه با شیشه شیر، بدون شستن لثه خودداری کنید.
  • از رها کردن کودک با شیشه شیر خودداری کنید، زیرا اینکار می تواند باعث پوسیدگی دندان در اولین رشد آنها شود.

مراقب از دندان کودکان نوپا

  • در این سن، کودکان باید استفاده از پستانک را متوقف کنند، زیرا استفاده مداوم آن، می تواند آسیب قابل توجهی به ساختار دهان وارد کند.
  • کودک نوپا را با یک بطری یا فنجان شیر یا آبمیوه خواب نکنید، زیرا می تواند قندها و اسیدهای ناخواسته ای را به دندان اضافه کند که باعث پوسیدگی دندان می شود.
  • آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به کودکان را در این سن شروع کنید، زمانی که آنها پایه و اساس عادات بهداشتی و سلامت دهان و دندان را یاد می گیرند.
  • از مسواک نرم استفاده کنید و اگر کودک شما زیر 3 سال سن دارد، از استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید خودداری کنید.

مراقب از دندان کودکان سن مدرسه

  • اطمینان حاصل کنید که کودکان حداقل دو دقیقه بعد از غذا مسواک می زنند. برای اینکار باید تمام سطوح دندان ها، لثه ها و زبان را به طور کامل مسواک بزنند.
  • به کودکان در مورد نحوه نخ دندان کشیدن بیشتر آموزش دهید، به خصوص اگر بریس هایی دارند که انجام اینکار را دشوارتر می کند.
  • کودکان را برای ارزیابی نزد دکتر ارتودنسی ببرید تا ببینید که آیا ممکن است در آینده نزدیک به درمان نیاز باشند یا خیر.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان هر شش ماه یکبار به دندانپزشکی کودکان و متخصص ارتودنسی برای تمیز کردن و ارزیابی دندان های خود مراجعه کنند.

سوالات متداول


از چه زمانی باید فرزندم را نزد ارتودنتیست ببرم؟

از آنجایی که ارتودنسی کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است، متخصصان ارتودنسی به والدین توصیه می کنند که فرزندان خود را پس از بیرون آمدن اولین دندان از خط لثه و حداکثر تا اولین سالگرد تولد آنها برای اولین ملاقات دندانپزشکی خود بیاورند. دکتر قاسمی متخصص ارتودنسی کودکان کرج با بیش از 9 سال سابقه در خدمت شما است.

هنگام مراجعه به ارتودنیست کودک چه انتظاراتی می تواند داشته باشد؟

بهتر است کودک خود را نزد ارتودنتیستی ببرید که اولا تخصص ارتودنسی کودکان را داشته باشد و ثانیا فضای مطب او شاد، مفرح و صمیمانه باشد تا کودکان بتوانند در آنجا احساس راحتی کنند. بهتر است والدین قبل از اولین قرار ملاقات در مورد مسائل مربوط به دندان با کودکانشان صحبت کنند. والدین هم می توانند در مورد هر گونه نگرانی در مورد سلامت دندان های کودکان خود با متخصص ارتودنسی صحبت کنند.

چگونه از حس مثبت کودک خود در مطب دکتر اطمینان حاصل کنم؟

مهم است که والدین هنگام توصیف مطب ارتودنتیست برای فرزندشان از کلمات مثبت استفاده کنند. بسیار مهم است که والدین از کلمات منفی مانند درد، ناراحتی، صدای مته و … اجتناب کنند. بجای آن می توانید در مورد نحوه معاینه ارتودنتیست برای اطمینان از سالم بودن و قوی بودن دندان‌هایشان صحبت کنید.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی بزرگسالان کرج

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی کرج 1401

2 پاسخ
  1. کمند
    کمند گفته:

    با سلام، اقای دکتر دختر من 4سالشه و هرکار میکنم مسواک نمیزنه، آیا تمیز کردن دندون فقط با آب تو این سن کافیه؟

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام .خیر حتما باید از مسواک و خمیردندان مناسب کودکان استفاده شود.از راهکارهای تشویقی برای ترغیب کودکتان استفاده کنید.

دیدگاه ها غیر فعال است.