ارتودنسی و جراحی بینی

ارتودنسی و جراحی بینی

ارتودنسی و جراحی بینی

امروزه ارتودنسی و جراحی بینی هر دو با هدف زیبایی ظاهری فرد (در بیشتر  موارد درمانی) مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. اما سوالی که ذهن بیشتر افراد را در این زمینه درگیر کرده است اولویت درمان ارتودنسی نسبت به  جراحی بینی است یا برعکس می باشد. برخی از افراد ارتودنسی را فقط درمانی در جهت زیبایی فرد میدانند در صورتی که این باور اشتباه است.

هدف از انجام دادن ارتودنسی

ارتودنسی در درجه ی اول با هدف حفظ و تامین فانکشن و سلامت حفره دهان انجام می شود و با حفظ سلامت دهان سلامت لوله ی گوارش را نیز بهبود میبخشد و با حرکت دادن فک ها و قرارگیری صحیح دندانها زیبایی قسمت تحتانی صورت را به همراه دارد و باعث اصلاح فرم لب و خط لبخند و فاصله بین بینی تا چانه می شود. جراحان بینی جهت ایجاد تغییر در فرم بینی از حالت و فرم لب ها به عنوان مرجع تغییرات در بینی استفاده می کنند. بنابراین ارتودنسی و جراحی بینی روابط پیچیده ای با یکدیگر دارند. ارتودنسی لینگوال یکی از روش‌های مدرن در پزشکی است که با هدف زیبایی بیشتر در زمان درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد..

اولویت درمان با ارتودنسی است یا جراحی بینی؟

با توجه به موارد گفته شده بهتر است اولویت درمان با ارتودنسی باشد. ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها و عقب یا جلو کشیدن فک فرم و موقعیت لب ها را تحت تاثیر قرار می دهد‌. پس بهتر می باشد که موقعیت فک و لب ها به تثبیت برسد سپس اقدام به جراحی بینی شود. درمان ارتودنسی به تنهایی روی بینی تاثیر ندارد و با تغییراتی که در قسمت لب بالا و زاویه بین بینی و لب بالا ایجاد میکند میتواند تاثیر گذار باشد.

دلایل اولیت ارتودنسی چیست؟

یکی دیگر از دلایل اولویت انجام ارتودنسی در حین درمان ارتودنسی این است که احتمال وارد شدن فشار به بینی وجود دارد که فرم بینی را تغییر دهد. در بعضی موارد مشکلات بینی باعث به وجود آمدن مشکلات فک و دهان می شود و به درمان ارتوگناتیک نیاز دارد که در این خصوص با متخصص ارتودنسی خود باید مشورت کنید.

نکته: مشکل انحراف بینی و گرفتگی بهتر است قبل از درمان ارتودنسی انجام شود.

گرفتگی بینی بر روی روند رشد تدریجی فک تاثیر مخرب میگذارد و در نهایت شکل فک‌بالا و پایین را تغییر میدهد.انحراف بینی فرد را مجبور به تنفس از دهان خود میکند و باعث تنگی فک بالا میشود. در این صورت دندان ها دچار بی نظمی و نامرتبی میشوند و به کج رشد خواهند کرد. با توجه به این موارد جراح بینی تضمینی برای زیبایی قسمت تحتانی صورت نخواهد داشت. برای آگاهی از هزینه ارتودنسی کرج با مطب دکتر قاسمی تماس بگیرید و یا از طریق فرم تماس در صفحه تماس با ما، شماره خود را برای ما ارسال کنید.

مشکلات تاثیرگذار فک و دندان روی بینی

بعضی از افراد مشکل مال اکلوژن اوربایت دارند (در این نوع ناهنجاری دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین هستند) و نیاز به جراحی فک دارند. این افراد با ناهنجاری اوربایت ابتدا باید مشکل جلو بودن دندان های بالایی خود را رفع کنند، سپس عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) را انجام دهند. به دلیل نزدیک بودن فک بالا به بینی هر گونه تغییر در فک بالا روی بینی تاثیر گذار میباشد.

نکته مهم: فرد با مال اکلوژن اوربایت درمان ارتودنسی را همزمان با جراحی بینی نمیتواند انجام بدهد !

پس از انجام جراحی فک در صورت نیاز، تغییرات حاصل ممکن است مشکلات شکل ظاهری بینی را تا حدی برطرف کند که شما را از جراحی بینی منصرف کند. در این صورت جراحی بینی همزمان با درمان ارتودنسی توصیه نمی شود مگر در حالتی که فک ها در موقعیت ایده آل قرار گرفته باشند. اگر بیمار نیاز به جراحی فک داشته باشد در صورت جراحی فک به مدت یک سال بهتر است عمل بینی خود را به تاخیر بیاندازند. برای انجام عمل جراحی فک و صورت کرج به دنبال، بهترین متخصص جراحی کرج باشید تا با خیال راحت و بدون صرف هزینه های اضافه عمل خود را انجام دهید.

جراحی چانه و جراحی بینی

در برخی افراد که مشکل عقب بودن فک پایین را دارند توصیه میشود، ابتدا با استفاده از جراحی چانه مشکل عقب بودن فک را حل نموده سپس به جراحی بینی بپردازند‌. زیرا با رفع مشکل عقب بودن فک، بینی به اندازه قبل بزرگ به نظر نمی رسد و فرد در این صورت ممکن است خود را بی نیاز از عمل جراحی بینی بداند.

اگر به دلایلی نمیتوانید عمل جراحی بینی را به تاخیر بیاندازید حتما با دکتر متخصص ارتودنسی و جراح زیبایی بینی خود مشورت کنید و تغییرات احتمالی با توجه به طرح درمان و ناهنجاری فکی و دندانیتون زمان اکثر تغییرات در فک و دندان های شما که به جراحی بینی مربوط میشود را بپرسید تا پس از این تغییرات اقدام به جراحی بینی نمایید.

موارد تاثیرگذار در اولویت دادن به جراحی بینی و ارتودنسی

از طرفی اولویت دادن به درمان بستگی به سن بیمار و نوع ناهنجاری فکی و دندانی دارد. چرا که تغییرات در فک ها مخصوصا فک بالا باعث ایجاد تغییرات در شکل ظاهری بینی می شود. ارتودنسی در سنین رشد مخصوصا نوجوانی روی فرم فک ها تاثیر گذار است (البته درمان زیبایی بینی بعد از سن رشد نوجوانی انجام می گیرد).

قابل ذکر است ارتودنسی در سنی که جراحی بینی انجام می شود (بعد از دوران نوجوانی) تاثیری روی نتیجه بیمار ندارد، بنابراین تقدم یا تاخیری نسبت به جراحی بینی ندارد و حتی گاهی همزمان با فرآیند ارتودنسی قابل انجام است.

نتیجه گیری

در نتیجه از آنجایی که فرم و حالت لب ها و فک تا پایان درمان ارتودنسی دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد، تا پایان درمان ارتودنسی و در صورت امکان تا زمانی که در طول درمان ارتودنسی حالت و فرم لب ها و فک به ثبات نسبی رسیده باشند اقدام به درمان جراحی بینی نشود و در صورتی که  قصد انجام همزمان ارتودنسی و جراحی بینی را دارید، بهتر است با هر دو متخصص خود مشورت کنید و بر طبق صلاح دید هر دو متخصص اقدام به جراحی بینی نمایید.

لینک های مفید: ارتودنسی کودکان کرج

لینک های مفید: متخصص ارتودنسی بزرگسالان کرج

لینک های مفید: ارتودنسی نامرئی کرج

لینک های مفید: مزایای ارتودنسی ثابت 

 

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬
2 پاسخ
    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      تا زمانیکه بیمار بتواند دهان خود را به اندازه کافی برای چسباندن براکتها و سیم بر روی دندانها
      باز کند.

دیدگاه ها غیر فعال است.