علت تغییر رنگ لثه ها

علت تغییر رنگ لثه ها

علت تغییر رنگ لثه ها

آیا علت تغییر رنگ لثه ها را می دانید؟ وقتی رنگ لثه‌ ها به رنگ طبیعی خود یعنی رنگ صورتی روشن باشد، علاوه بر زیبایی طرح لبخند شما نشان‌ دهنده سلامت دهان و دندان هستند. درست است که یک لثه سالم را با رنگ صورتی روشن می‌ شناسیم، ولی رنگ لثه می‌ تواند بسته به فاکتور‌هایی مانند نژاد و ژنتیک، متفاوت باشد. افرادی که دارای پوست روشن‌ تری هستند، لثه‌ های روشن‌ تری دارند و همین‌ طور افراد با پوست تیره، دارای لثه تیره‌ تری می‌ باشند. آیا لثه‌های شما تا کنون دچار تغییر رنگ شده‌اند؟ تغییرات رنگ لثه را نباید نادیده گرفت، چرا که می‌تواند نشانی از یک بیماری باشد. ما در این مقاله دلایل تغییر رنگ لثه ها را برای شما بیان می کنیم، تا پایان همراه باشید و اطلاعات بیشتری درباره این مسئله بدست آورید.

از کجا متوجه شویم که لثه سالمی نداریم؟

تشخیص لثه ناسالم کمی دشوار است، زیرا این بیماری بدون درد شروع می شود. حدس زدن در مراحل ابتدایی بیماری به معاینه دقیق نیاز دارد. به همین دلیل است که برای معاینات منظم باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم عفونت لثه به صورت زیر است:

  • عقب رفتن لثه ها
  • خونریزی در هنگام مسواک زدن و یا گاز زدن
  • لثه های مداوم قرمز و متورم
  • تغییر رنگ و یا بی رنگ شدن لثه ها
  • بوی بد دهان یا تنفس
  • تغییر در چینش دندان ها
  • ایجاد فاصله عمیق بین لثه و دندان

دلایل تغییر رنگ لثه ها چیست؟

عوامل و دلایل زیادی هستند، که باعث تغییر رنگ لثه می شوند. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم:

مصرف دارو

برای درمان آکنه و برخی از عفونت ها مانند کلامیدیا داروهایی استفاده می شود، که ممکن است باعث ایجاد یک عارضه ناخواسته شود. این عارضه مینوسیکلین است که می تواند رنگدانه ها را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که این تغییر رنگ در دهان رخ دهد (مثلا تغییر رنگ لثه) فرد باید با پزشک خود در مورد تغییرات ناشی از داروها صحبت کند. زیرا یک پزشک می تواند جایگزین هایی برای اغلب داروها تجویز کند.

لوکوپلاکیا

لوکوپلاکی دهان می تواند باعث ایجاد لکه های یکنواخت، نازک و سفید روی لثه ها شود. لکه های لوکوپلاکی می توانند در هر جای دهان ایجاد شوند و نمی توان آن ها را برداشت یا از بین برد.

علت اصلی این بیماری نامشخص است. اما به نظر می رسد بیشتر در افرادی که سیگار می کشند، الکل زیادی مصرف می کنند، یا بهداشت دهان و دندان خوبی ندارند رخ می دهد. در بسیاری موارد، لکه های سفید لوکوپلاکی بی ضرر هستند با این حال، آن ها می توانند سرطانی شوند. کسی که متوجه این لکه ها و سفید شدن لثه های خود شود باید با پزشک یا دندانپزشک مشورت کند.

آکانتوما دهانی

تومور سیاه رنگ، آکانتوما دهانی یک بیماری نادر است که باعث ایجاد لک های تیره در بخش های مختلف دهان، از جمله لثه می شود. این خال ها بی ضرر هستند و بیشتر در افراد جوان رخ می دهد و علت آن نامشخص است. اما احتمالا مرتبط با زخم هایی است که با جویدن یا اصطکاک در دهان ایجاد می شود. این خال ها به درمان نیاز ندارند.

هماتوم ناشی از دندان درآوردن

هنگامی که برای اولین بار دندان های شیری کودک شروع به رشد می‌کنند، به احتمال زیاد یک کیست پر از مایع ایجاد می‌کند. به این کیست هماتوم ناشی از دندان در آوردن یا هماتوم رشد دندان گفته می‌شود. این تغییر رنگ می‌تواند به سیاه شدن لثه منجر شود و بیشتر ناشی از حرکت دندان است.

هماتوم ناشی از دندان درآوردن در کودکان بسیار شایع است. زیرا هم در دندان های شیری و هم دندان‌های دائمی آن ها نیاز دارند که بعد از پاره کردن پوست رشد کنند. این تغییر رنگ بعد از رشد دندان و خارج شدن آن از کیست، از بین می‌رود. البته اگر این مشکل برطرف نشد، پزشک جراح می‌تواند کیست را باز کند تا دندان به رشد خود ادامه دهد.

مصرف سیگار

مصرف سیگار می‌تواند سبب تغییر رنگ لثه‌ها شده و باعث بروز عارضه ملانوز سیگاری شود. نیکوتین می‌تواند سبب تولید بیش از اندازه ملانین شده و باعث تغییر رنگ لثه شود. در این حالت رنگ لثه‌ها قهوه‌ای یا سیاه شده و این تغییر به شکل لکه‌هایی ظاهر شده و یا بر کل بخش داخلی دهان تأثیر می‌گذارد. همچنین، بخش داخلی گونه و لب پایین نیز ممکن است تیره‌تر به نظر برسند.

ژنژیویت

یکی از بیماری‌ های عفونی لثه که در مراحل اولیه با کمرنگ شدن لثه‌ها بروز می‌ کند، ژنژیویت است. ژنژیویت به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بوجود می‌ آید و کم کم لثه‌ها را سفید می‌ کند. در مراحل حاد این بیماری، لثه‌ ها تحلیل رفته و دندان‌ ها لق می‌ شوند. در صورت مشاهده لکه‌ های سفید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک پس از معاینه، تشخیص دقیقی ارائه بدهد و درمان را آغاز کند.

آیا تغییر رنگ لثه ها درمان می شوند؟

گاهی تغییر رنگ لثه ها به صورت دائمی است و هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد. مثل خال آمالگام که به صورت دائمی بر روی لثه به وجود می آید. اما تغییر رنگ لثه را می توان با لیزر یا جراحی درمان کرد. سلول های تولید کننده ملانین عامل اصلی در تغییر رنگ لثه است. لیزر این سلول ها را از بین می برد و لثه های روشن تری جایگزین می کند. استفاده از لیزر روش بهینه و موثری برای درمان تیرگی لثه است. اگر تغییر رنگ لثه بر اساس بروز انواع بیماری ها باشد، باید نسبت به درمان بیماری اقدام کنید تا تغییر رنگ نیز در طول درمان برطرف شود.