ارتودنسی ژله ای چیست؟

ارتودنسی ژله ای چیست؟

ارتودنسی ژله ای چیست؟

بیایید به این موضوع بپردازیم که ارتودنسی ژله ای چیست؟ ارتودنسی یکی از روش های درمانی است که برای درمان ناهنجاری های فک و دندان به کار می رود. این متد با نظم بخشیدن به دندان ها و رفع مشکلات فک می تواند طرح لبخند بیمار را اصلاح کند. ارتودنسی ژله ای نوعی از ارتودنسی نوین است، که به عنوان یکی از محبوب ترین روش های درمانی ارتودنسی شناخته می شود. اگر بیمار دارای ناهنجاری فک نباشد و نامرتبی دندان ها کم یا جزئی باشد، می توان از این نوع ارتودنسی استفاده کرد.

در سیستم ارتودنسی ژله ای از براکت، سیم و الاستیک های ارتودنسی استفاده نمی شود. بلکه پلاک های شفاف برای درمان به کار می روند که جنس آن ها از مواد ترموپلاستیک می باشد، که انحصاراً برای سیستم ارتودنسی ژله ای طراحی شده اند. پلاک ها در ارتودنسی ژله ای پس از تصویر برداری 3 بعدی از دهان، به صورت سفارشی ساخته می شوند که باید هر دو هفته یکبار آن ها را تعویض کرد. بیمار در طی پروسه درمانی می تواند از 12 تا 48 پلاک استفاده کند. از این پلاک باید 20 الی 22 ساعت در طول شبانه روز برای اعمال حرکت تدریجی بر روی دندان ها استفاده کرد. در ادامه این مقاله می خواهیم مطالبی را درباره ارتودنسی ژله ای برای شما عزیزان بیان کنیم.

چه مشکلاتی را با ارتودنسی ژله‌ ای می ‌توان درمان کرد؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، ارتودنسی ژله‌ ای یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی برای زیبایی لبخند افراد می‌باشد. با این روش درمانی می‌توان مشکلات و عارضه‌های متعددی را برطرف کرد، که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

اوربایت: حالتی که دندان‌های ردیف بالا به نسبت دندان‌های ردیف پایین، جلوتر هستند.

کراس بایت: حالتی که دندان‌های ردیف بالا و پایین با یکدیگر هم ‌تراز یا هم محور نباشند.

فاصله‌ زیاد بین دندان‌ها: حالتی که به دلیل رشد غیرطبیعی استخوان فک یا حرکت دندان‌ها در اثر وجود دندان پنهان، ایجاد شده است.

برگشت دندان‌ها به حالت اولیه‌ پس از انجام ارتودنسی ثابت: پس از انجام کامل ارتودنسی ثابت، امکان برگشتن دندان‌ها به حالت اولیه تا چند ماه وجود دارد. برای جلوگیری از این بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه، ارتودنسی ژله‌ ای قابل استفاده است.

مقایسه ارتودنسی ژله‌ای با ارتودنسی فلزی

ارتودنسی ژله ای، برای درمان و اصلاح نامرتبی دندان‌ها، اوربایت و کراس بایت با شدت درجه متوسط مناسب است. در حالی که ارتودنسی فلزی برای اصلاح و درمان مشکلات شدید اوربایت، کراس بایت و نامرتبی دندان‌ها کاربرد دارد. همچنین، ارتودنسی ژله‌ای در به هم فشردگی یا فاصله دار بودن دندان‌ها تا اندازه ۵ میلی‌متر به کار می رود. در صورتی که ارتودنسی فلزی در فاصله بیش از ۵ میلی متر کاربرد دارد. علاوه براین ها، ارتودنسی فلزی در انحراف فک و اختلال‌های اسکلتی شدید قابل استفاده است، در صورتی که ارتودنسی ژله‌ای برای این موارد مناسب نیست. مورد آخر این است، که ارتودنسی فلزی در مشکلات شدید اپن بایت، چرخش و کج بودن شدید دندان کاربرد دارد، در صورتی که ارتودنسی ژله‌ای در این موارد قابل استفاده نمی باشد.

مزایای ارتودنسی ژله ای

چنانچه شما قصد انجام ارتودنسی ژله‌ ای را دارید، لازم است بدانید که مزایای این روش درمانی عبارتند از:

  1. بیمار می‌تواند به راحتی پلاک را در صورت بروز مشکل خارج نماید.
  2. برداشتن پلاک امکان رعایت بهتر بهداشت را فراهم می‌کند. برعکس، در ارتودنسی ثابت چنین امکانی وجود ندارد، یعنی بیمار قادر به خارج کردن آن ها نبوده و تمیز کردن پلاک و همچنین دندان‌ ها دشوارتر است.
  1. این مدل از ارتودنسی برای اکثر مشکلات ارتودنسی نتیجه می‌دهد.
  2. ارتودنسی ژله ای به شما این قابلیت را می‌دهد که بدون هیچ نگرانی در مجلس، جشن‌ها و جلسه‌ها حضور داشته باشید.
  3. مدت زمان درمان در ارتودنسی ژله‌ ای در مقایسه با روش‌های دیگر، بسیار کم‌تر است.

هزینه ارتودنسی ژله ای

ارتودنسی ژله ای یک ارتودنسی ارزان نیست. قیمت آن با توجه به مزایای دریافتی، کاملاً مناسب و منصفانه است. هزینه ارتودنسی دندان به طور کلی به عواملی همچون جنس پلاک، کیفیت آن، هزینه لابراتوار و طول درمان بستگی دارد. در این روش لازم است بیمار مراجعات و چکاپ های مکرر داشته باشد و هر چند وقت یک بار، پلاک جدید را از دندانپزشک دریافت کند. هزینه این ارتودنسی همچنین به شدت مشکل، طرح درمان و دستمزد متخصص بستگی دارد. پرداخت هزینه درمان نیز به طرق مختلف می تواند انجام شود. ممکن است لازم نباشد که همه هزینه در یک جلسه بلکه هزینه ارتودنسی قسطی پرداخت شود.

مراقبت از ارتودنسی ژله ای

انجام ارتودنسی ژله ای روی دندان ها، مانند هر اقدام دندانپزشکی دیگری نیازمند انجام یک سری مراقبت ها است. بعضی از مراقبت های مورد نیاز برای گرفتن نتیجه درمانی بهتر از این نوع ارتودنسی عبارتند از:

  • دستگاه های ارتودنسی ژله ای را پیش از خوردن هر وعده غذایی از دهان خود خارج کنید.
  • پیش از قرار دادن مجدد این بریس های شفاف روی دندان های خود، دندان هایتان را به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • هر بار که می خواهید این پلاک های شفاف را روی دندان های خود قرار دهید، آن ها را به خوبی با آب بشویید و تمیز کنید. این کار از رشد باکتری ها و میکروب ها در محیط دهان جلوگیری می کند.
  • از خوردن بیش از حد چای، قهوه و نوشیدنی های حاوی رنگ های خوراکی که می توانند رنگ بریس ها را در درازمدت تغییر دهند، خودداری کنید.