بهترین نوع ارتودنسی دندان

بهترین نوع ارتودنسی دندان

بهترین نوع ارتودنسی دندان

آندربایت ها، اوربایت ها و دندان هایی که کج، شلوغ یا دارای شکاف های بزرگ هستند، همگی با ارتودنسی و بریس های ارتودنسی قابل درمان هستند. بهتر است بدانید، که ارتودنسی انواع مختلفی دارد، نحوه انجام ارتودنسی و اجرا آن بر روی دندان های افراد با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله دکتر قاسمی، ارتودنتیست کرج همراه باشید، تا با بهترین نوع ارتودنسی دندان آشنا شوید.

امروزه علاوه بر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نیز برای زیبا و منظم شدن دندان ها به دنبال ارتودنسی می باشند. دقت کنید، که بهترین نوع ارتودنسی بستگی به سن فرد، تشخیص متخصص ارتودنسی، شرایط دهانی او و میزان ناهنجاری دندان هایش دارد. همان طور که می دانید، بهترین روش درمان روشی است، که باعث کم شدن دوره درمان، عدم بازگشت ناهنجاری ها و نتیجه بهتر می شود.

بهترین نوع ارتودنسی دندان در کودکان

برای ارتودنسی کودکان می توان از ارتودنسی های لینگوال، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی فلزی و…. استفاده کرد. اما بهتر است بدانید، که بهترین نوع ارتودنسی برای کودکانی که سن آن ها بین 6 تا 12 سال می باشد، دو نوع است. که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی می تواند به کمک الاینرها و یا بریس و براکت های سرامیکی انجام شود. اما بهتر است ارتودنسی نامرئی با الاینرها انجام شود. زیرا الاینرها متحرک هستند، بنابراین بهداشت دهان و دندان بهتر رعایت می شود. همچنین کودک راحت می تواند غذا میل کند و دیگر هیچ ممنوعیتی در نوشیدن ندارد. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این نوع ارتودنسی این است، که نامرئی می باشند و قابل مشاهده نیستند.

  • ارتودنسی رنگی

یکی از انواع ارتونسی مناسب در کودکان، ارتودنسی رنگی می باشد. به خاطر تنوع رنگ کش ها و مهیج بودن آن، کودکان را تشویق به انجام ارتودنسی می کند.

بهترین نوع ارتودنسی دندان در نوجوانان 

بهترین نوع ارتودنسی دندان در نوجوانان، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی متحرک می باشد. زیرا در نوجوانان که رده سنی آن ها 12 تا 16 سال است، دندان های دائمی شان به صورت کامل رشد کرده و ناهنجاری های دهانی و دندانی آن ها پیشرفت زیادی ندارد. می توانند با کمک تشخیص ارتودنسی یکی از انواع این دو روش، که مناسب آن ها است را انجام دهند. در سطر زیر به  انواع آن ها اشاره شده است:

  • ارتودنسی لینگوال

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی، لینگوال می باشد. ارتودنسی لینگوال در نوجوانان طرفدار زیادی دارد. زیرا براکت ها و سیم های ارتودنسی در پشت دندان ها قرار می گیرد. به همین دلیل از اعتماد به نفس نوجوانان کاسته نمی شود. همچنین به حفظ زیبایی دندان ها کمک می کند.

  • ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگر از انواع ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی می باشد. این نوع ارتودنسی نیز در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارد، زیرا براکت های شفاف سرامیکی جلب توجه زیادی ندارد. همچنین در کاهش دوره درمان و بهبود ناهنجاری های دهان تاثیر زیادی دارد.

  • ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی همان ارتودنسی فلزی می باشد. این نوع ارتودنسی نیز در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارد. زیرا نوجوانان می توانند بین سیم های ارتودنسی از کش های رنگارنگی برای تنوع و زیبایی استفاده کنند. همچنین تاثیر زیادی در درمان دندان ها دارد.

  • ارتودنسی با پلاک های شفاف

این نوع ارتودنسی در دسته ارتودنسی های متحرک قرار دارد. ارتودنسی با پلاک های شفاف را همه رده های سنی، به جز کودکان زیر  8 سال می توانند استفاده کنند. به خاطر این که از الاینر و پلاک های شفاف استفاده می شود، طرفداران زیادی دارد. همچنین از دیگر مزیت های آن می توان به نصب آسان، نظافت آسان و راحت خارج شدن آن ها از دهان اشاره کرد.

بهترین نوع ارتودنسی دندان در بزرگسالان

در ارتودنسی دندان بزرگسالان باید مواردی مانند قطعی بودن درمان، کوتاه بودن طول دوره درمان، کاهش هزینه ارتودنسی و راحتی فرد را در نظر گرفت. معمولا بهترین نوع ارتودنسی دندان در بزرگسالان، ارتودنسی ثابت می باشد. انجام این نوع ارتودنسی روش های مختلفی دارد، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • ارتودنسی سرامیکی

یکی از ارتودنسی های پرطرفدار در بین بزرگسالان، ارتودنسی سرامیکی می باشد. ارتودنسی سرامیکی مانند ارتودنسی فلزی است. فقط با این تفاوت، که کمی گران تر است. همچنین به خاطر جنس براکت ها، که شفاف و پلاستیکی است، طرفداران بیشتری دارد.

  • ارتودنسی لینگوال

همان طور که در بالاتر گفته شد، در ارتودنسی لینگوال براکت و سیم ها در پشت دندان قرار می گیرد و قابل دید نمی باشد. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

  • ارتودنسی با پلاک های شفاف (الاینرها)

این نوع ارتودنسی جز روش های متحرک و نامرئی ای می باشد، که در بین بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. فقط دقت کنید، که زمانی می توانید از این روش استفاده کنید، که لثه های سالمی داشته باشید. همچنین ناهنجاری های دندانتان کم و خفیف باشد.

  • ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از روش های پیشرفته در ارتودنسی نوع ثابت می باشد. زیرا تنظیم براکت های آن به صورت خودکار انجام می شود. به همین دلیل دیگر نیازی به مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی ندارد. البته بهتر است بدانید، که این نوع ارتودنسی هزینه زیادی دارد.

معیارهایی برای تشخیص بهترین نوع ارتودنسی

متخصص ارتودنسی بعد از معاینه دندان و دهان با توجه به میزان دندان های آسیب دیده، سن بیمار، میزان ناهنجاری ها، شرایط اقتصادی بیمار بهترین نوع ارتودنسی را به او پیشنهاد می کند. که معیارهایی برای تشخیص بهترین نوع آن وجود دارد. در سطر زیر به آن معیارها اشاره شده است:

  • جذاب بودن درمان و یکنواخت نبودن آن.
  • آسان بودن نصب و خروج براکت ها و بریس های ارتودنسی.
  • سهولت در بهداشت دندان و دستگاه های ارتودنسی.
  • نامرئی بودن دستگاه های ارتودنسی.
  • استفاده از ارتودنسی ای، که قابلیت جا به جایی را دارد.
  • حفظ ظاهر و جذابیت چهره.
  • استفاده از ارتودنسی ای که درمان سریع تر و نتیجه بهتری دارد.
  • هزینه مناسب داشتن.

نتیجه گیری

در بالا به بهترین نوع ارتودنسی دندان اشاره شده است. اگر شما قصد ارتودنسی دارید، می توانید با خواندن مقاله بالا با توجه به رده سنی خود با بهترین نوع آن آشنا شوید. 

2 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.