درخواست بیمار:

• دندان‌های نیش بیرون زدگی دارد.
  • احساس می‌کنم فک پایین و چانه‌ام کج شده است و مدام در حال بیشتر شدن است.
  • به علت به هم ریختگی شدید دندان‌ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار دشوار است.

نوع ناهنجاری:

• رابطه کلاس ۱ اسکلتال و کلاس ۱ دندانی
  • تنگی نسبتاً شدید فک بالا
  • نیش‌های بیرون زده
  • انحراف شدید دندانی در فک پایین به میزان ۶ میلی متر به سمت راست
  • انحراف چانه به میزان ۴ میلی متر به سمت راست
  • انحراف دندانی فک بالا به میزان ۲ میلی متر به سمت چپ

طرح درمان:

به علت کمبود فضای شدید در هر دو فک بیمار و نیز نهفتگی بسیار شدید دندان‌های عقل، طرح درمان انتخاب شده برای بیمار، کشیدن دندان‌های پرمولر اول در هر دو فک اعمال شد.

جهت جلوگیری از تأثیرات نامطلوب کشیدن دندان بر روی بافت نرم بیمار به خصوص حالت لب‌ها به واسطه تکنیک‌های کنترل بستن فضای دندان‌های کشیده شده تنها ۶۰ ٪ از فضای دندان‌های کشیده شده جهت چیدمان دندان‌های قدامی استفاده شد و مابقی فضا از طریق حرکت رو به جلوی دندان‌های خلفی بسته شد.

درمان انحراف فک پایین که به علت شدت به هم ریختگی دندان‌ها ناشی از تماس‌های زودرس دندانی و در نتیجه شیفت فکی ایجاد شده بود در طول درمان به صورت خودکار بعد از اصلاح اکلوژن درمان شد.

اصلاح موقعیت دندان‌های نیش به وسیله سیستم Segmented بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌های پرمولر انجام شد تا از تأثیرات هدایت دندان نیش بر روی مابقی دندان‌ها جلوگیری شود. پس از اصلاح نسبی موقعیت دندان نیش مابقی دندان‌ها براکت‌گذاری شدند.

تنگی فک بالا با استفاده از تکنیک MEAW در فک بالا درمان شد. لازم به ذکر است به دلیل استفاده از این تکنیک در کمترین زمان ممکن (۲ ماه) عریض شدن فک بالا بدون ایجاد Buccal Flaring دندان‌های خلفی میسر شد.

تغییرات (دندانی، اسکلتال و بافت نرم صورت):

• افزایش نمایش و پر شدن لبخند به دلیل افزایش عرضی فک و چیدمان دندان‌ها در قوس فکی عریض‌تر
  • اصلاح انحراف میدلاین دندانی در فک بالا و پایین
  • از بین رفتن شیفت فکی به علت ایجاد اکلوژن ایده‌آل و دینامیک
  • اصلاح موقعیت دندان‌ها و نیز زاویه قدامی جهت کسب زیبایی لبخند و ایجاد طرح لبخند طبیعی با توجه به مشخصات فردی بیمار
  • عریض شدن بیس فکی
  • اصلاح زاویه فک پایین (Mandibular Angle)
  • اصلاح موقعیت چانه و رفع انحراف
  • اصلاح حالت لب‌ها در موقعیت استراحت و لبخند
  • افزایش بیرون زدگی (Vermillion) لب‌های بالا ناشی از اصلاح زاویه و موقعیت دندان‌های قدامی
  • بهبود زاویه چانه و گردن (Mentothroat Angle)  به علت تغییرات ایجاد شده در زاویه فک پایین
  • احیای قرینگی بافت نرم صورت به واسطه اصلاح و انحراف میدلاین دندانی و موقعیت چانه

ریتینر:

در فک بالا به علت سابقه بیرون زدگی دندان‌های نیش و مستعد بودن آن‌ها به بازگشت به موقیعت قبلی، ریتینر ثابت از دندان‌های پرمولر دوم به بعد انجام شد و نیز استفاده از ریتینر متحرک در زمان خواب توصیه شد.

در فک پایین ریتینر ثابت از دندان نیش به بعد انجام شد و نیز ریتینر متحرک در زمان خواب توصیه شد.

مدت زمان استفاده از ریتینر ۱۲ ماه است.

دکتر حمید قاسمی بهترین متخصص ارتودنسی کودکان کرج

اطلاعات بیشتر: بهترین دکتر جراحی فک