همه چیز درباره جراحی فک

جراحی فک می تواند مشکلات مربوط به فک را اصلاح کند که به آن جراحی ارتوگناتیک نیز گفته می شود. این کار توسط جراحان دهان یا فک و صورت که بیشتر اوقات با یک متخصص ارتودنسی همکاری می کنند انجام می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است جراحی فک توصیه شود. به عنوان مثال، جراحی فک می تواند یک نیش نامرتب را به دلیل رشد غیرطبیعی فک اصلاح کند یا آسیب آن را ترمیم کند. بسیاری از اوقات درمان انحراف فک بدون جراحی ممکن است. با ما همراه باشید تا دقیق تر با موضوع جراحی فک آشنا شوید.

چرا جراحی فک انجام می شود؟

اگر مشکل فک دارید که تنها با ارتودنسی قابل حل نیست، جراحی فک ممکن است به شما توصیه شود. ارتودنسی یک نوع تخصصی از دندانپزشکی است که به موقعیت فک و دندان ها می پردازد. متخصص ارتودنسی و جراح فک شما با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا به ایجاد یک برنامه درمانی مناسب با شرایط شما کمک کنند.

چند نمونه از مواردی که جراحی فک می تواند آنها را اصلاح کند عبارتند از:

  • تنظیم بایت دندان‌ها، به این ترتیب دندان های شما هنگام بسته شدن دهان به هم می چسبند
  • اصلاح شرایطی که بر تقارن صورت شما تأثیر می گذارد
  • کمک به کاهش درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • ترمیم آسیب یا وضعیت مادرزادی صورت، مانند شکاف کام
  • جلوگیری از ساییدگی بیشتر دندان های شما
  • فعالیت هایی مانند گاز گرفتن، جویدن یا بلعیدن را آسان تر می کند
  • رفع مشکلات تنفسی، مانند تنفس دهانی و آپنه انسدادی خواب

بهترین زمان برای جراحی فک پس از توقف رشد فک است، معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل سن ۲۰ سالگی. اگر ساکن تهران یا کرج هستید، به شما دکتر حمید قاسمی را معرفی می‌کنیم که بهترین دکتر جراحی فک کرج است.

سوالات جراحی فک

استئوتومی فک بالا

استئوتومی فک بالا، جراحی است که روی فک بالا انجام می شود. شرایطی که ممکن است مستلزم استئوتومی فک بالا باشد عبارتند از:

  • فک بالا به طور قابل توجهی بیرون زده یا عقب رفته باشد.
  • اپن بایت، زمانی است که دندان‌های عقب (دندان های آسیاب) وقتی دهان شما بسته است، لمس نمی‌شوند.
  • کراس بایت، یعنی هنگامی که دهان شما بسته است برخی از دندان های پایینی شما بیرون از دندان های بالایی شما قرار می گیرند.
  • هیپرپلازی میانی صورت، وضعیتی است که در آن رشد در قسمت میانی صورت شما کاهش می یابد.

استئوتومی فک بالا

بررسی اجمالی جراحی فک بالا

در طول این روش، جراح یک برش در لثه دندان های بالایی شما ایجاد می‌کند تا به استخوان های فک بالا دسترسی پیدا کنند. سپس استخوان فک بالایی را به گونه ای برش می‌دهد که بتواند آن را به صورت یک واحد حرکت دهد. او این قسمت از فک بالا را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا به درستی با دندان های پایینی شما هماهنگ و متناسب شود. سپس صفحات یا پیچ ها را برای نگه داشتن استخوان تنظیم شده در موقعیت جدید خود قرار می‌دهد. برای بستن برش لثه نیز از بخیه استفاده می‌کند.

اطلاعات بیشتر: انواع ارتودنسی متحرک

استئوتومی فک پایین

استئوتومی فک پایین به جراحی گفته می شود که روی فک پایین انجام می شود. این امر اغلب زمانی انجام می شود که فک پایین شما به طور قابل توجهی بیرون زده یا عقب نشینی داشته باشد.

استئوتومی فک پایین

بررسی اجمالی جراحی فک پایین

هنگامی که استئوتومی فک پایین انجام می دهید، جراح شما موارد زیر را انجام می دهد: یک برش در لثه ها در دو طرف فک پایین، درست در پشت دندان های آسیاب ایجاد می‌کند. استخوان فک پایین را برش داده که این به جراح اجازه می دهد آن را با دقت به موقعیت جدیدی منتقل کند. استخوان فک پایین را به سمت جلو یا عقب حرکت داده تا آن را در موقعیت جدیدی قرار دهد. صفحات یا پیچ ها را برای نگه داشتن استخوان فک تنظیم شده در موقعیت جدید خود قرار می‌دهد. سپس برش های لثه را با بخیه می‌بندد.

استئوتومی فک بالا و پایین

استئوتومی فک بالا و پایین جراحی است که هم در فک بالا و هم در فک پایین شما انجام می شود. زمانی اینکار انجام می شود که یک بیماری هر دو فک را تحت تاثیر قرار داده باشد.

بررسی اجمالی استئوتومی فک بالا و پایین

تکنیک های مورد استفاده برای این جراحی شامل مواردی است که برای روش های استئوتومی فک بالا و فک پایین در مورد آنها صحبت کردیم. از آنجایی که عمل در فک بالا و پایین می تواند پیچیده باشد، جراح شما ممکن است از نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای کمک به برنامه ریزی جراحی استفاده کند.

جنیوپلاستی

جنیوپلاستی جراحی روی چانه است. این جراحی می تواند به اصلاح چانه عقب رفته کمک کند. گاهی اوقات ممکن است با استئوتومی فک پایین برای عقب نشینی فک پایین انجام شود.

بررسی اجمالی جنیوپلاستی

در طی یک جنیوپلاستی، جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

یک برش در لثه ها در اطراف لب پایین ایجاد می کند. بخشی از استخوان چانه را برش داده، که به جراح اجازه می دهد آن را حرکت دهد. استخوان چانه را با دقت به موقعیت جدید خود می‌برد. صفحات یا پیچ های کوچکی را برای کمک به نگه داشتن استخوان تنظیم شده در موقعیت جدید خود قرار می‌دهد. در انتها برش را با بخیه می‌بندد.

اطلاعات مفید: ارتودنسی بزرگسالان کرج

جراحی TMJ (جراحی مفصل گیجگاهی فک)

در صورتی که سایر درمان ها در تسکین علائم TMJ شما موثر نبوده اند، پزشک شما ممکن است جراحی TMJ را توصیه کند. چند نوع جراحی TMJ وجود دارد:

  • آرتروسنتز: آرتروسنتز یک روش جراحی است که شامل استفاده از سوزن های کوچک برای تزریق مایع به داخل TMJ است. اینکار می‌تواند به روان شدن مفصل فک کمک کند و هرگونه عوامل محرک التهابی را از بین ببرد.
  • آرتروسکوپی: در طول آرتروسکوپی، یک لوله نازک به نام کانولا وارد مفصل می شود. سپس جراح از یک اسکوپ باریک (آرتروسکوپ) و ابزارهای کوچک برای عمل روی مفصل استفاده می کند. در این روش معمولا بیمار همان روز می‌تواند به خانه برگردد.
  • جراحی مفصل باز: جراحی مفصل باز (آرتروتومی) سخت ترین نوع جراحی TMJ است. برای این روش، برشی در جلوی گوش شما ایجاد می شود. سپس پزشک شما می تواند اجزای آسیب دیده TMJ را جایگزین یا حذف کند. این عمل به بیهوشی نیاز دارد و معمولا نیاز است که بیمار یک شب در بیمارستان بخوابد.

جراحی TMJ

همه چیز درباره قبل و بعد از جراحی فک

در زیر، بررسی خواهیم کرد که هنگام انجام عمل جراحی فک چه انتظاراتی می توانید داشته باشید.

قبل از عمل جراحی فک

در بسیاری از موارد، متخصص ارتودنسی در ماه‌های قبل از جراحی، بریس‌ها یا ترازهایی را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد. این کمک می کند تا دندان های شما برای آماده شدن برای عمل هماهنگ شوند. احتمالاً قبل از عمل جراحی، چند قرار ملاقات خواهید داشت. این موارد به متخصص ارتودنسی و جراح شما کمک می کند تا روش جراحی شما را برنامه ریزی کند. آماده‌سازی می‌تواند شامل اندازه‌گیری، قالب‌ها یا عکس‌برداری با اشعه ایکس از دهان باشد. گاهی اوقات از مدل سازی سه بعدی روی کامپیوتر نیز استفاده می شود. اگر نیاز به دکتر ارتودنسی دارید بهتر است بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را پیدا کرده و با خیال راحت کار خود را به او بسپارید.

در حین جراحی فک

جراحی فک با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. این بدان معناست که شما در طول عمل خود خواب خواهید بود. اکثر جراحی ها 2 تا 5 ساعت طول می کشند، اما مدت زمان دقیق بستگی به روش خاصی دارد که انجام می شود. در طی جراحی فک، بیشتر برش ها در داخل دهان شما ایجاد می شود، اگرچه در برخی موارد برش های بسیار کوچکی در خارج ایجاد می شود. به طور کلی، جای زخم روی صورت یا چانه شما نمی‌ماند.

پس از عمل جراحی فک(ریکاوری)

اکثر افراد 1 تا 4 روز پس از جراحی در بیمارستان می مانند. هنگامی که می‌خواهید بیمارستان را ترک کنید، پزشکتان دستورالعمل هایی را برای غذا خوردن و بهداشت دهان به شما می دهد. مهم است که این دستورالعمل ها را در طول بهبودی خود رعایت کنید. پس از جراحی، طبیعی است که تورم، سفتی و ناراحتی در صورت و فک خود را تجربه کنید. اینها باید به مرور زمان از بین بروند. در این بین، پزشک داروهایی را برای کمک به کاهش این علائم تجویز می کند. در برخی موارد، ممکن است در لب بالا یا پایین بی حسی داشته باشید. این معمولاً موقتی است و طی چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود. بهبودی ممکن است بین 6 تا 12 هفته طول بکشد. پس از چند هفته بهبودی، ارتودنتیست شما به تراز کردن دندان های شما با بریس ها ادامه می دهد. هنگامی که بریس‌های شما برداشته می‌شوند، متخصص ارتودنسی به شما یک نگهدارنده می‌دهد تا دندان‌هایتان را در یک راستا نگه دارد.

خطرات جراحی فک

خطرات جراحی فک

به طور کلی انجام جراحی فک بسیار ایمن است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطراتی نیز دارد. جراح شما باید قبل از عمل، شما را از این خطرات آگاه کند. خطرات احتمالی جراحی فک عبارتند از:

  • واکنش بد به بیهوشی
  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت در محل جراحی
  • آسیب به اعصاب فک
  • شکستگی فک
  • مشکلات مربوط به گاز گرفتن یا هم ترازی بعد از جراحی که ممکن است نیاز به یک روش اضافی داشته باشد
  • بازگشت فک به موقعیت اولیه
  • درد جدید TMJ

برخی از جراحی ها ممکن است در بعضی بیماران خطرات بیشتری داشته باشند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد افرادی که تحت استئوتومی دو فک بالا و پایین قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که به تنهایی تحت استئوتومی فک بالا یا فک پایین قرار گرفتند، خطر عوارض بیشتری داشتند.

هزینه جراحی فک چقدر است؟

هزینه جراحی فک بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. این موارد شامل مواردی مانند:

  • جراح
  • روش
  • شرایط بیمار

همچنین به یاد داشته باشید که هزینه کل جراحی فک شامل چندین مرحله است، مانند:

  • حق الزحمه جراح
  • هزینه های تسهیلات
  • هزینه های بیهوشی
  • هر آزمایش اضافی که انجام می شود
  • هر دارویی که تجویز می شود
  • و احتمالا هزینه ارتودنسی قبل یا بعد از جراحی فک

قبل از برنامه ریزی برای جراحی فک، همیشه با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید تا ببینید چه چیزی تحت پوشش قرار می گیرد. بسیاری از شرکت‌های بیمه، جراحی فک را در صورتی که یک وضعیت یا مشکل سلامت مستند و خاص را درمان کند، پوشش می‌دهند.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی کودکان کرج

خلاصه

جراحی فک معمولاً برای کمک به تنظیم مجدد یا اصلاح تراز فک شما انجام می شود. می تواند فک بالا، فک پایین یا هر دو را شامل شود. انواع مختلفی از جراحی فک وجود دارد. ارتودنتیست و جراح شما با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا روشی را برنامه ریزی کنند که با شرایط خاص شما تناسب داشته باشد.

اگرچه جراحی فک به طور کلی بی خطر است، اما برخی از خطرات مرتبط با آن وجود دارد. جراح شما باید قبل از جراحی شما را از این موارد آگاه کند. هزینه جراحی فک می تواند به عوامل مختلفی مانند جراح و نوع جراحی بستگی داشته باشد. همیشه مطمئن شوید که بیمه شما چه چیزی را پوشش می دهد.

‫4.8/5 ‏‫(4 نظر)‬
4 پاسخ
    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      بستگی به علت مشکل تنفسی تون داره. حتما باید از متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

  1. ahmad
    ahmad گفته:

    جراحی جلو کشیدن فک پایین اگر گرید ۲ خفیف باشه (تقریبا همون گرید ۱) نیاز به سیم‌ پیچی و بستن فک بعد از جراحی داره ؟

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      حتما باید معاینه بشید تا متناسب با نوع و شدت ناهنجاریتون به همراه عکس های رادیوگرافی روش درمان مشخص بشه.

دیدگاه ها غیر فعال است.