نایت گارد یا محافظ دندان چیست؟

نایت گارد یا محافظ دندان چیست؟

نایت گارد یا محافظ دندان چیست؟

در این مطلب می خواهیم توضیح دهیم، که نایت گارد یا محافظ دندان چیست؟ نایت گارد یک محافظ برای دندان‌های شما می باشد. این محافظ که معمولاً در شب‌ها استفاده می‌شود از پلاستیک ساخته شده است و تمامی بخش‌های دندان‌های شما را می‌پوشاند. این محافظ بسیار شبیه به ریتینر در ارتودنسی است. نایت گارد می‌تواند سفت و یا نرم باشد.

محافظ شبانه می‌تواند دندان‌های فک بالا و فک پایین را بپوشاند و هر دو را در شرایط خوبی قرار دهد. از آنجایی‌که دندان‌های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و اندا‌زه‌ی گاز گرفتن افراد با هم متفاوت است، محافظ شبانه یا نایت گارد، مخصوص هر فرد ساخته می‌شود و نمی‌توان آن را برای همه به کار برد. در ادامه این مقاله از دکتر قاسمی، بهترین متخصص ارتودنسی، به انواع مختلف نایت گارد و مزایای استفاده از آن اشاره می‌کنیم.

انواع مختلف محافظ دهانی

در این بخش به معرفی انواع نایت گارد می پردازیم:

محافظ دهان و دندان پیش ساخته

این محافظ دهان و دندان (night guard) از قبل ساخته شده و برای استفاده کردن آماده هستند. قیمت این نوع از محافظ های دهان و دندان مناسب و ارزان است و قابل خریداری از داروخانه ها و مراکز معتبر ورزشی هستند. این نوع از محافظ ها به دلیل داشتن حجم بالا، تنفس و صحبت کردن را با اختلال مواجه می کنند و همچنین محافظت متوسط تا کمی دارند. به طور کلی، دندانپزشکان استفاده از این نوع محافظ را پیشنهاد نمی کنند.

محافظ دهان و دندان بویل اند بایت

این نوع از محافظ ها نیاز به مراجعه به دندانپزشک ندارند و کمی بهتر از محافظ های آماده هستند. به این صورت که بعد از خریدن آن ها از داروخانه یا فروشگاه های لوازم ورزشی درون آب جوش بگذارید و بعد از نرم شدن روی دندان ها قرار دهید تا شکل دندان ها را به خود بگیرند.

محافظ دهان و دندان سفارشی

بهترین نوع گارد یا محافظ دندانی که بالاترین سطح محافظت از دندان را دارد، نایت گاردهای سفارشی دندان است. این محافظ ها بسیار گران قیمت تر از سایر محافظ های دندانی هستند. زیرا برای تهیه آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید و این محافظ ها در مطب دندانپزشک متناسب با شرایط دهانی و دندانی شما ساخته می شود که علاوه بر سطح محافظت بالای آن استفاده از آن ها بسیار راحت تر و موثرتر است.

مزایای استفاده از نایت گارد

در ادامه برخی از مزایای نایت گارد دندان که برای جلوگیری از فشردن دندان‌ها در طول شب است، را بررسی خواهیم کرد:

  • محافظت از دندان‌ها در برابر سایش
  • جلوگیری از آسیب به فک و سردرد
  • داشتن یک خواب آرام در شب
  • بهبود تنفس
  • جلوگیری از تغییر حالت و فرم دندان
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان

نحوه استفاده از نایت گارد

نحوه استفاده از نایت گارد بسیار ساده است. البته استفاده از نوع آماده آن تا حدودی دشوار بوده و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که پیش‌تر برایتان بیان کردیم. طرز استفاده از نوع بویل ‌اند بایت این گونه است که باید آن را در آب گرم قرار دهید. بعد از اینکه کمی نرم شد، با کمک فشار زبان و دست آن را روی دندان قرار دهید. نوع سفارشی آن از تمامی انواع نایت گارد راحت‌تر است. بعد از تهیه قالب و ساخته شدن پلاک سفارشی شما، تنها کافی است که زمان استفاده از آن را از دندانپزشک خود بپرسید.

مراقبت از نایت گارد

جهت نگهداری صحیح از نایت گارد دهان رعایت یک سری مراقبت ها ضروری است:

  1. قبل از هر بار استفاده از گارد دهان لازم است، که از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و حتما هر دفعه که از گارد دهان استفاده می کنید آن را با استفاده از آب، صابون و یا خمیر دندان شست و شو دهید.
  2. جعبه‌ ای که از آن برای نگهداری گارد دهان استفاده می کنید حتما باید دریچه عبور هوا داشته باشد تا با گردش هوا در جعبه آسیبی به محافظ دندان شما نرسد.
  3. برای آنکه از تغییر شکل دادن محافظ جلوگیری کنید، آن را نباید در دمای بالا و زیر تابش مستقیم آفتاب، سطوح داغ و آب داغ قرار دهید.
  4. بعد از مدتی که از گارد دهان استفاده کردید حتما آن را بررسی کنید، تا اگر دچار پارگی و یا سوراخ شده باشد برای تعویض آن اقدام نمایید.
  5. زمانی که به دندان پزشک مراجعه می کنید حتما گارد دهان را با خود ببرید تا دندانپزشک آن را بررسی کند و اگر نیاز به تعویض داشت اقدامات لازم را انجام دهید.
  6. برای جلوگیری از خراب شدن و از بین رفتن گارد دهان تا حد ممکن در هنگام استفاده، از جویدن غذا خودداری کنید.
  7. از خم کردن و حالت دادن به گارد دهان به شدت خودداری کنید.

هزینه نایت گارد

محافظ های دهان و دندان گوناگونی در قیمت‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند. قیمت نایت گارد آماده نسبت به قیمت نایت گارد سفارشی کمتر است و آن را می توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. اما بعید است که گارد آماده به اندازه نایت گارد سفارشی راحت باشد.

اگر وقفه تنفسی (آپنه) در خواب یا اختلال بایت و روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها (مال اکلوژن) علت دندان قروچه باشد و استفاده از گارد دندان پیچیده‌تری لازم باشد، دندانپزشک توصیه می‌کند که با صرف هزینه بیشتر از درمان موثرتری برخوردار گردید. نایت گاردهای معمولی که به طور سفارشی برای هر بیمار به اندازه دهان وی ساخته می‌شود، راحتی و محافظت بیشتری دارند. البته ساخت چنین گاردی مستلزم چندین بار مراجعه به دندانپزشکی، قالب‌گیری و ارسال آن به لابراتوار است. بنابراین، طبیعی است که هزینه نایت گارد سفارشی بالاتر از قیمت یک محافظ دهانی آماده باشد.