پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

 یکی از نگرانی های افرادی که ارتودنسی می کنند، پوسیدگی دندان هایشان در طول درمان و یا بعد از ارتودنسی می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با علت پوسیدگی دندان در ارتودنسی و درمان آن به صوت کامل آشنا شوید.

علت پوسیدگی دندان در ارتودنسی

افرادی که ارتودنسی می کنند، به خاطر قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان هایشان، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان برایشان کمی سخت می شود. زیرا زمانی که براکت ها بر روی دندان قرار می گیرد، ممکن است، که باقی مانده مواد غذایی در بین این براکت ها جمع شود. با گیر کردن مواد غذایی در بین براکت ها، باکتری ها در بین براکت ها و دندان ها تجمع می کنند. که با مرور زمان باعث ایجاد لکه های سفید دندانی، پلاک و جرم بر سطح دندانی که ارتودنسی شده است، می شود.

در نتیجه شرایط را برای پوسیدگی دندان ها در طول درمان فراهم می کند. به همین خاطر ممکن است، که فرد در طول دوره درمان خود و یا بعد از طول درمان با پوسیدگی دندان رو به رو شود. همچنین یکی دیگر از دلایل رایج پوسیدگی دندان در این دوران، داشتن زمینه پوسیدگی می باشد.

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

در سطر زیر به راه هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی اشاره شده است:

  • معمولا با تشخیص متخصصان ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی کسانی که در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند، جرم گیری دندان انجام می دهند. تا پلاک های دندانی رفع شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
  • بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی در طول درمان ارتودنسی از ابزارها و لوازم مخصوص مانند مسواک مخصوص ارتودنسی، مسواک برقی و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • معمولا متخصصان ارتودنسی در طول درمان وضعیت سیم های ارتودنسی، براکت ها و دندان ها را مورد بررسی قرار می دهند. تا از پوسیدگی، به خاطر تجمع مواد غذایی در بین براکت ها و دندان ها جلوگیری کنند. به همین خاطر باید به صورت مرتب به پزشک خود مراجعه کنید.
  • یکی دیگر از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان، در طول درمان ارتودنسی فلوراید تراپی موضعی می باشد.
  • معمولا با تشخیص متخصص ارتودنسی با سیل کردن شیارها و فرورفتگی های بین دندانی از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی جلوگیری می شود. زیرا انجام این کار باعث جلوگیری از جمع شدن مواد غذایی در بین دندان ها می شود.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی بهتر است، که به صورت مرتب از دهان شویه استفاده کنید.
  • در طول روز به میزان لازم آب بنوشید.
  • در طول درمان ارتودنسی باید از خوردن مواد غذایی ای که از جانب متخصص ارتودنسی منع شده، پرهیز کنید.
  • اگر عادت به جویدن آدامس دارید، از آدامس های بدون قند در این دوران استفاده کنید.
  • ویتامین سی در سلامت بافت پشتیبان دندان ها تاثیر بسیار زیادی دارد، بنابراین در رژیم غذایی خود به میزان زیادی از ویتامین سی استفاده کنید.

علت پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی

معمولا پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی به خود بیمار در طول درمان ارتودنسی بستگی دارد. یعنی با رعایت نکردن نکات بهداشتی در طول درمان، یا ویزیت نشدن بیمار و مورد بررسی قرار نگرفتن دندان هایش قبل از ارتودنسی و یا مرجعه نکردن به موقع بیمار در طول درمان ارتودنسی، دندان هایش را در معرض پوسیدگی بعد از ارتودنسی قرار می دهد.

اگر بیماران بتوانند در طول درمان ارتودنسی خیلی بیشتر از قبل به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند و نکات بهداشتی را رعایت کنند، با این مشکل در طول درمان یا بعد از درمان مواجه نمی شوند.

آیا می توان با دندان پوسیده ارتودنسی انجام داد؟

خیر. لازم به ذکر است، که معمولا متخصصان ارتودنسی قبل از انجام ارتودنسی، سلامت دهان و دندان فرد را، با عکسبرداری از حفره دهان، مورد بررسی قرار می دهند. تا در صورت داشتن پوسیدگی دندان، قبل از ارتودنسی اقدام به ترمیم آن کنند. گاهی پوسیدگی بعضی از افراد به گونه ای است، که متخصص ارتودنسی مجبور می شود، دندان پوسیده فرد را قبل از شروع ارتودنسی بکشد. بنابراین باید گفت، که ارتودنسی با دندان پوسیده یک کار بی فایده است. همچنین انجام دادن آن با وجود پوسیدگی باعث آسیب جدی رسیدن به دندان فرد می شود.

معمولا کسانی که قبل از ارتودنسی، از سلامت دهان و دندان های خود مطمئن شوند، در طول درمان با مشکل مواجه نمی شوند. مگر اینکه در این دوران بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنند.

در صورت بروز پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی چه باید کرد؟

یکی از مشکلات اصلی در طول درمان ارتودنسی، پوسیدگی دندان است. اگر فرد در طول درمان با این مشکل مواجه شود، باید هر چه سریع تر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند، تا دکتر با معاینه دندان، با توجه به میزان پوسیدگی و محل آن اقدام به درمان کند. اگر میزان پوسیدگی کم باشد، معمولا پزشک معالج سعی می کند، بدون دستکاری کردن و یا آسیب رسیدن به ارتودنسی اقدام به درمان دندان پوسیده کند.

اما اگر میزان پوسیدگی زیاد باشد، یا دندانی که دچار این مشکل شده در اطراف براکت باشد، متخصص ارتودنسی باید براکت و سیم را خارج کرده، سپس اقدام به درمان آن کند. بعد از درست کردن دندان پوسیده متخصص ارتودنسی دوباره باید براکت و سیم ها را نصب کند. همچنین اگر میزان پوسیدگی دندان فرد، یک مشکل بزرگ باشد، معمولا متخصص از سیم و براکت فلزی استفاده نمی کند. در عوض اینویزالاین به بیمار خود پیشنهاد می کند. عملکرد اینویزالاین شبیه به ارتودنسی می باشد. فقط لازم به ذکر است، که مناسب افرادی می باشد، که مشکلات دندانی اشان خفیف است.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به پوسیدگی دندان در ارتودنسی اشاره شده است. افرادی که به خاطر ناهنجاری های فک و دندان مجبور به انجام ارتودنسی هستند، باید به میزان بیشتری بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند، تا با این مشکل در طول درمان مواجه نشوند.

4 پاسخ
  1. کمیل
    کمیل گفته:

    سلام من چند وقت پیش چندتا از دندونامو پر کردم بعد از یه مدت لثه هام دچار سیاهی شده علتش چیه؟!

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      حتما باید با پزشکشون در میان بزارید تا علت آن مشخص شود و جهت رفع مشکل اقدام شود .

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      خیر قبل از شروع درمان ارتودنسی بایستی تمامی دندانهای پوسیده ترمیم شوند.

دیدگاه ها غیر فعال است.