باندینگ ارتودنسی چیست؟

باندینگ ارتودنسی چیست؟

باندینگ ارتودنسی چیست؟

آیا می دانید باندینگ ارتودنسی چیست؟ از ارتودنسی برای درمان فک یا دندا‌ن‌هایی که در جای مناسبی قرار ندارند استفاده می‌گردد. در این روش با قرار دادن بریس و سیم کشی بین دندان‌ها مشکلات فک و دندان بیمار برطرف می‌شود. به فرآیند چسباندن بریس به دندان‌ها در روش ارتودنسی ثابت، باندینگ ارتودنسی گفته می شود. بریس از دو قسمت براکت و سیم تشکیل شده است.

براکت همان قطعات فلزی مربعی شکل است که روی دندان قرار می‌گیرد و در نهایت سیم به این قطعات متصل می‌گردد. در گذشته از بند یا حلقه‌ای که به دور دندان پیچیده می‌شد برای ارتودنسی استفاده می‌کردند. این روش از نظر زیبایی موردپسند بیماران واقع نمی‌شد و در نتیجه به مرور زمان منسوخ شد. روند چسباندن براکت به دندان بسیار تغییر کرده است. این امر عمدتا به دلیل ابداع مواد و روش‌هایی است که امکان اتصال موثر بریس‌ها به دندان را فراهم می‌آورد.

موارد استفاده از باندینگ دندان

عملکرد باندینگ دندان جهت رفع مشکلات زیر است:

  • ترمیم پوسیدگی دندان
  • ترمیم ترک‌خوردگی و شکستگی دندان
  • ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها
  • بستن فاصله و شکاف بین دندان‌ها
  • بلندتر کردن طول دندان
  • تغییر ظاهر دندان‌ها
  • جایگزین مناسب برای دندان‌های پرشده با مواد آمالگام
  • حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است

انواع باندینگ ارتودنسی

در حال حاضر دو روش مختلف برای قرار دادن براکت روی دندان‌ها وجود دارد:

تکنیک باندینگ مستقیم

وقتی که از روش باندینگ مستقیم استفاده می‌شود، براکت‌ها به طور مستقیم بر روی دندان‌ها، هر بار یک دندان، و نه بر روی یک مدل گچی قرار می‌گیرند. این روش زمان بیشتری را نسبت به روش باندینگ غیر مستقیم می‌گیرد. زیرا هر یک از براکت‌ها به صورت تک تک و به طور دقیق از ابتدا با در نظرگیری تاج دندان‌ها و موقعیت ریشه، قرار می‌گیرند. متخصص زمان بیشتری را برای انجام باندینگ مستقیم صرف می‌کند، زیرا این امر با دقت بالاتر و نتایج متمرکز بر جزییات همراه است.

اولين چیزی که متخصص ارتودنسی انجام می‌دهد اين است، که يک رترکتور لب را برای خشک نگه داشتن دندان‌ها قرار می‌دهد. چسب به دندان‌های مرطوب نمی‌چسبد و بدون رترکتور غیر ممکن است بتوانید لب‌های خود را دور از دندان‌ها نگه دارید. گام بعدی این است که کمی ژل بر روی دندان‌های شما قرار گیرد تا هر لایه‌ای که ممکن است بر روی آن‌ها باشد را برطرف کند. بعد از حدود 30 ثانیه، متخصص ارتودنسی بیشتر آن‌ها را برمی‌دارد و دندان‌ها را می‌شوید.

تکنیک باندینگ غیر مستقیم

در این روش به جای قرار دادن مستقیم براکت ها بر روی سطح دندانی، براکت در ابتدا بر روی یک مدل گچی دندان قرار گرفته و سپس بریس ها به روی دندان بیمار منتقل می شوند. در واقع مدل گچی، به عنوان نمونه دندان واقعی بیمار عمل کرده و براکت ها قبل از انتقال به دهان بیمار، بر روی این مدل سوار می شوند. روش باندینگ غیر مستقیم، مدت زمان قرار دادن بریس بر روی دندان ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. چراکه بریس ها قبلا بر روی مدل گچی دندانی جایگذاری شده و نیاز به قرار دادن تک به تک آن ها بر روی هر دندان، رفع می شود. از مزایای مهم این روش می توان به کاهش مدت استفاده از رترکتور برای باز ماندن دهان بیمار اشاره کرد. همچنین در این تکنیک، احتمال شل شدن براکت ها نیز کاهش می یابد.

مدت زمان درمان باندینگ

مدت درمان باندینگ 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد که بخش اعظم آن صرف جایگذاری بریس و محکم کردن با نور می‌شود. پیشرفت‌های اخیر به دست آمده در زمینه سفت کردن، استفاده از نورهای LED را ممکن ساخته است که طول موج نور را باریک می‌کند و در نتیجه مدت زمان لازم برای سفت کردن چسب را کاهش می‌دهد. نورهای هالوژنی قدیمی‌تر باید 15 تا 20 ثانیه روی هر براکت تابانده می‌شد، حال آن که نور LED این زمان را به نصف رسانده است. زمان لازم برای نورهای پلاسما حتی از این هم کمتر است و تابش لازم برای هر براکت فقط 3 ثانیه است.

مراقبت‌های بعد از درمان باندینگ دندان

مراقبت از دندان‌های باندینگ شده همانند نگهداری از دندان‌های سالم است. روش‌های مراقبت دندان عبارت‌اند از:

  • رعایت بهداشت فردی و شستن دندان‌ها حداقل روزی دو مرتبه
  • استفاده از نخ دندان در روز
  • بهتر است از مصرف زیاد قهوه و چای خودداری نمایید.
  • استفاده از سیگار در روزهای ابتدایی ممنوع است.
  • معاینات منظم پزشکی که منجر به آگاهی از دندان‌های سالم و یا پوسیده شده خود خواهید داشت.
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت وسخت

تفاوت باندینگ و کامپوزیت

در این مطلب بیان کردیم که باندینگ ارتودنسی چیست؟ حال میخواهیم در مورد تفاوت آن با کامپوزیت صحبت کنیم. برخی از افراد تصور می‌کنند که باندینگ دندان همان کامپوزیت است، در صورتی که این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به طور کلی، باید بگوییم که باندینگ دندان یک روش مکمل برای کامپوزیت به حساب می‌آید و قدرت محافظتی در حد کامپوزیت را ندارد. از نظر هزینه‌ها باندینگ دندان نسبت به کامپوزیت کمتر است ولی از نظر میزان دوام و استحکام و پوشش دادن دندان، کامپوزیت اولویت دارد. زمانی که شما کامپوزیت دندان را انجام می‌دهید، در صورتی که نقص‌های جزئی در آن دیده شد، متخصص برای برطرف کردن این نقص‌ها به سراغ باندینگ دندان می‌رود. از طرف دیگر باندینگ بیشتر جنبه زیبایی دارد، ولی از کامپوزیت برای ترمیم دندان و پرکردن قسمت‌های تخلیه شده استفاده می‌شود.

2 پاسخ
    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      خیر.برداشتن باندینگ ارتودنسی چنانچه با ابزار مناسب و غیر حرفه ای انجام گردد ممکن است باعث آسیب شود.

دیدگاه ها غیر فعال است.