آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی از سوالات رایجی که برای افراد، در هنگام شروع درمان ارتودنسی پیش می آید، این است که “آیا ارتودنسی درد دارد؟” در این مقاله با ما همراه باشید، تا جواب سوال خود را در رابطه با این موضوع دریافت کنید.

همان طور که می دانید ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های فک و دندان انجام می شود. در درمان ارتودنسی برای اینکه دندان ها بتوانند در جای درست خود قرار بگیرند، از ابزارهای مختلف پزشکی زیادی استفاده می شود. رایج ترین این ابزارها سیم و براکت می باشد. این سیم ها و براکت ها به خاطر فشاری که بر روی دندان ها اعمال می کند، باعث می شود که بیمار تا چند روز درد داشته باشد. اما به مرور زمان، هنگامی که دندان ها در مسیر درست جایگاه خود قرار می گیرد، از شدت درد کاسته می شود.

میزان درد در افراد مختلف با توجه به شرایط بیمار، جنس، سن، میزان نیروی اعمال شده، میزان آستانه درد درد افراد، میزان استرس و  میزان ناهنجاری های فک و دندان متفاوت است. در واقع با توجه به فشاری که بر روی دندان ها اعمال می شود، التهابی در محیط دهان ایجاد می شود. این التهاب ایجاد شده، باعث ایجاد درد در محیط دهان می شود. که در بعضی از افراد ممکن است، که بعد از انجام ارتودنسی برای چند روز درد داشته باشند. بعضی دیگر ممکن است، که تنها درد خفیفی را تجربه کنند، که در عرض چند ساعت از بین می رود.

علاوه بر درد ارتودنسی، چون برای اتصال براکت ها از چسب مخصوصی استفاده می شود، ممکن است کمی بوی آن در محیط دهان برای شما ناخوشایند باشد. چون باعث تغییر مزه دهان می شود، ولی نگران این موضوع نباشید. زیرا این تغییر مزه موقتی است و به مرور زمان از بین می رود.

علت درد ارتودنسی دندان

همان طور که در بالا گفته شد، علت های متفاوتی برای درد ارتودنسی وجود دارد. که در سطر زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

  • سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان

همان طور که می دانید بافت دهان نرم می باشد. به همین دلیل قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان، به خاطر فشاری که بر روی دندان وارد می کند. همچنین زخم و خراشی که در دهان ایجاد می کند، باعث ایجاد درد در محیط دهان می شود.

  • عادت نداشتن به دستگاه ها

افرادی که تازه قصد انجام ارتودنسی دارند، به خاطر اینکه عادت ندارند ابزار یا دستگاهی بر روی دندان آن ها قرار بگیرد، بسیار اذیت می شوند. همچنین قرار گیری براکت ها بر روی دندان برای این که دندان ها بتوانند در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند، باعث تحریک اعصاب فک می شود. تحریک شدن اعصاب فک نیز باعث ایجاد درد می شود.

  • تغییرات جریان خون

سومین عاملی که باعث درد در ارتودنسی می شود، تغییرات جریان خون می باشد. با قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان افراد، جریان خون تغییر پیدا می کند، که می تواند باعث ایجاد درد شود.

غذاهای مناسب برای کاهش درد ارتودنسی

همان طور که در بالا گفته شد، انجام ارتودنسی به خصوص در هنگام تعویض سیم های ارتودنسی باعث ایجاد درد در محیط دهان می شود. 2 تا 6 روز زمان نیاز است، تا دندان ها بتوانند با فشاری که بر روی آن ها ایجاد شده، سازگاری پیدا کنند. در این بازه بهتر است، از خوردن غذاها و میوه های سفت خودداری کنید. زیرا در این زمان میزان حساسیت دهان و دندان بیشتر می باشد. بنابراین خوردن غذا و میوه های سفت باعث می شود، که درد شما تشدید شود. همچنین سیم ها و براکت های دندان نیز ممکن است، که آسیب ببیند.

در این بازه زمانی بهتر است، سوپ، ماست سرد، ماکارونی، پوره سیب زمینی، نوشیدنی های خنک مانند اسموتی، میوه های نرم مانند موز و غذاها و نوشیدنی هایی از این قبیل استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید، که نوشیدنی های خنک باعث می شود، جریان خون کاهش پیدا کند. با کاهش جریان خون، میزان حساسیت لثه و دندان کاهش پیدا می کند. در نتیجه سرعت روند بهبود و کاهش درد افزایش پیدا می کند.

دارو و درمان های مناسب برای کاهش درد ارتودنسی

بعد از ارتودنسی، پس از گذشت چند روز از شدت درد دندان کاسته می شود. بنابراین بهتر است، تا جای ممکن از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده نکنید. اما اگر میزان درد شما بیش از حد تحمل بود، می توانید با مشورت پزشک معالج خود، از داروهای مسکن برای کم شدن درد استفاده کنید.

راه های دیگری برای کاهش درد وجود دارد، مانند چرخاندن نمک و آب ولرم در دهان. همچنین بعضی از پزشکان هستند، که بعد از ارتودنسی مواد مومی شکلی را در اختیار بیمار قرار می دهند. هنگامی که این مواد مومی شکل را بر روی دندان خود قرار می دهید، میزان درد را کاهش می دهد. دهان شویه هایی وجود دارد، که باعث کاهش درد دندان می شود، که می توانید از آن استفاده کنید. از دیگر راهکار هایی که می توان برای کاهش درد ارتودنسی به آن اشاره کرد شامل: خوردن آب یخ، کمپرس یخ و ماساژ لثه می باشد.

مسواک زدن درد ارتودنسی را کاهش می دهد؟

مسواک زدن دندان ها باعث کاهش درد بعد از ارتودنسی نمی شود. اما ملتهب شدن لثه ها را کاهش می دهد، همچنین از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. همان طور که می دانید سیم ها و براکت های ارتودنسی باعث می شود، که مواد غذایی در لابه لای آن ها گیر کند. گیر کردن مواد غذایی در لابه لای براکت ها و سیم های ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می شود. بنابراین رعایت کردن بهداشت دهان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “آیا ارتودنسی درد دارد؟” پاسخ داده شده است. اگر شما قصد انجام ارتودنسی را دارید، می توانید با خواندن مقاله بالا با میزان درد آن و راهکارهایی برای درمان آن آشنا شوید.

4 پاسخ
  1. parvane
    parvane گفته:

    من تازه براکت گذاشتم در مواقع عادی دندونام درد زیادی نداره ولی موقع غذا خوردن دندونام درد میگیره و خیلی به سختی میتونم غذا بخورم میخواستم ببینم این حالت تا کی ادامه پیدا میکنه؟!

    • Manager
      Manager گفته:

      سلام
      معمولا تا یک ماه بعد از شروع درمان ارتودنسی احساس فشار و درد خفیف روی دندانها ادامه دارند. بعد از یک ماه معمولا اکثر افراد شکایت از درد دندان ندارند و تنها چند روز (۳ الی ۵ روز ) بعد از هر ویزیت احساس فشار بر روی برخی از دندانها را دارند.

دیدگاه ها غیر فعال است.