راهکارهای کاهش درد ارتودنسی

راهکارهای کاهش درد ارتودنسی

راهکارهای کاهش درد ارتودنسی

بیایید تا با هم راهکارهای کاهش درد ارتودنسی را بررسی کنیم. تصمیم گیری برای داشتن یک درمان ارتودنسی یک تصمیم چالش برانگیز است، زیرا حتی اگر نتیجه نهایی درمان یک لبخند زیبا و سالم باشد، که قطعا همینطور خواهد بود، اما برخی از افراد می توانند با بریس و سایر دستگاه های ارتودنسی کمی احساس درد و ناراحتی تجربه کنند.

براکت های ارتودنسی بر روی دندان های شما ارزش تلاش کردن برای داشتن دندان هایی صاف را دارند. حتی با وجود ناراحتی که ممکن است از داشتن آن ها تجربه کنید. همچنین، ممکن است گاهی دلسرد کننده و ناراحت کننده نیز باشند. این درد اغلب زمانی تجربه می شود، که متخصص اقدام به سفت کردن سیم ارتودنسی می کند یا به عبارتی کار تنظیم ارتودنسی را برای شما انجام می دهد. در این مقاله قصد داریم که راه و روش های موثر کاهش درد ارتودنسی دندان را برای شما عزیزان بیان کنیم.

چرا ارتودنسی درد دارد؟

تمامی افراد بعد از فهمیدن پاسخ اینکه آیا ارتودنسی درد دارد، به دنبال پیدا کردن علت آن هستند. پاسخ آن ساده است، اصلا خودتان امتحان کنید! سعی کنید با کمک انگشت به یکی از دندان ها فشار وارد کنید. وقتی فشار و نیرویی که به دندان وارد می کنید بیش از تحمل دندان باشد، دندان در آستانه حرکت قرار می گیرد. به سبب همین فشار، شما درد را تجربه می‌کنید. البته در پروسه ارتودنسی، موارد زیر هم می‌توانند علت بروز درد باشند:

  • شل شدن یا شکستن براکت‌ها بر اثر خوردن مواد غذایی می‌تواند باعث درد شود.
  • هنگامی که دندان ها در آستانه حرکت قرار می گیرند، سیم نگهدارنده، از پشت به دندان ها فشار می آورد و باعث درد می‌شود.
  • هنگام ویزیت، متخصص ارتودنسی بریس‌ها را کمی سفت تر می کند، که ممکن است به دلیل فشار باعث درد در دندان شود.

موثر ترین راهکارهای کاهش درد ارتودنسی

روش های ساده زیر به راحتی و در کمترین زمان ممکن هرگونه درد در زمان ارتودنسی را سرکوب می کنند و برای همه افراد نیز در دسترس هستند. اگر نیاز به تسکین درد در حین درمان خود هستید، حتما این روش ها را امتحان کنید:

 استفاده از مسکن‌ها و یا بی حسی‌های موضعی

 اگر احساس بدی در دندان‌ها و لثه‌های خود داشتید، می‌توانید با تجویز پزشک متخصص و زیر نظر او از مسکن‌ها و داروهای موضعی که می‌توانند درد شما را تسکین دهند استفاده کنید. استفاده از برخی مواد بی حسی نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، که حتماً باید پزشک متخصص شما آن را برایتان تجویز کند. تمام این مواد می‌توانند درد اولیه‌ی التهاب دندان‌ها در روزهای اول را برای شما تسکین دهند.

شستشوی دهان با آب نمک

آب نمک درد و ناراحتی دهان شما را تسکین می دهد و هر گونه زخم هایی را که ممکن است به علت وجود براکت ها در داخل گونه و دهان شما ایجاد شود را درمان می کند. برای درست کردن محلول آب نمک، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید. نمک را در آب هم بزنید تا محلول آب نمک آماده شود. مقداری از این محلول را در دهان خود به مدت یک دقیقه بچرخانید و بیرون بریزید. از محلول آب نمک چند بار در روز استفاده کنید.

استفاده از موم ارتودنسی

بعد از هر جلسه تنظیم برییس ها از ارتودنتیست خود بخواهید، که به براکت ها موم ارتودنسی بزند. این کار برای محافظت از لثه ها، زبان و گونه ها بسیار مفید است و میزان درد ناشی از تحریک را کاهش می دهد. به طور کلی، این موم هنگام تحریک گونه ها، لثه ها یا لب ها توسط دستگاه های ثابت ارتودنسی مفید است. علاوه بر این، این موم مخصوص، از دهان شما در مقابل براکت ها محافظت می کند. موم را در مناطقی استفاده کنید، که به صورت مکرر دچار تحریک یا زخم می شوند.

بهداشت دهان و دندان

چگونگی مراقبت از دندان ها و ارتودنسی ها زمانی که صحبت از درد و ناراحتی است، بحث جدایی دارد. مهم ترین موردی که باید هنگام استفاده از ارتودنسی به یاد داشته باشید، این است که باید دندان و ارتودنسی ها را تمیز نگه دارید تا از پوسیدگی دندان و التهاب لثه جلوگیری کنید. غذا در داخل براکت ها و سیم ها گیر می کند، بنابراین باید آن ها را به طور کامل تمیز کنید. بعد از هربار مسواک زدن از نخ دندان استفاده شود، تا از نبود ذرات غذا مطمئن شوید.

کمپرس یخ

سرما دهی موضعی باعث کاهش التهاب و همچنین بی‌ حس شدن دهان می‌شود، بنابراین احساس درد کاهش پیدا می‌کند. برای این منظور می‌توانید قطعات یخ را داخل دستمالی بپیچید و آن را بر روی دهان خود بگذارید. یادتان باشد حتماً کمپرس سرد را بر روی دهان بگذارید، نباید آن را داخل دهان ببرید. همچنین، می‌توانید از یک لیوان آب یخ برای این منظور استفاده کنید. پس از این که از مطب به خانه بازگشتید، یک لیوان آب یخ درست کنید و آن را بر روی دهان بگذارید، تا درد و ناراحتی برطرف شود.

مصرف غذاهای نرم

در طول روزهای اولیه استفاده از بریس، مصرف غذاهای نرم و سالم را به مدت یک ماه در دستور کار خود قرار دهید. هنگامی که بریس‌ها جدید هستند و پس از اینکه تنظیم و محکم شده‌اند، آن ها به قدری سفت هستند که باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شوند. در این صورت، هر غذای سفت و سختی می‌تواند شرایط را بدتر کند. به جای استفاده از غذاهای سخت و ترد، به غذاهای نرم مانند ماست، سوپ و سیب زمینی نرم روی بیاورید.

غذاهای مناسب برای کاهش درد ارتودنسی

غذاهای نرم و غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند، برای کسانی که ارتودنسی انجام داده اند بسیار مفید هستند. این غذاها درد ارتودنسی را کاهش می‌دهند و دست کم آن را تشدید نمی‌کنند. حال آنکه غذهای سف و سخت که نیازمند جویدن زیاد هستند درد ارتودنسی را به شدت بدتر می‌کنند. استفاده از غذاهای نرم، مثل موارد زیر برای جلوگیری از درد ارتودنسی مناسب می باشند:

  • ماست
  • ژله یا پودینگ بدون قند
  • پنیر
  • سیب زمینی پوره شده
  • کره بادام زمینی
  • انواع اسموتی سالم
  • میوه های نرم مانند انواع توت ها و موز
  • سبزیجات بخارپز و نرم شده
  • غلات و جو دوسر
  • سوپ

کلام آخر

بعد از آنکه سیم‌کشی‌ها روی دندان‌ هایتان تنظیم شدند، ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. اگرچه این درد برای هرکسی متفاوت خواهد بود، برخی درد بیشتری نسبت به دیگری دارند. به خاطر داشته باشید که هرگاه دهانتان به این سیم‌کشی‌ها یا تنظیمات جدید انجام‌شده عادت کند، این درد و ناراحتی از بین خواهد رفت. درنهایت، شما قرار است یک لبخند زیبا و سالم داشته باشد، این نتیجه به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید درد را تحمل‌کنید و همه‌ی این ناراحتی‌ها برایتان باارزش باشند.